Sökning: "planned reading aloud"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden planned reading aloud.

  1. 1. Hur skapar förskollärare planerade tillfällen för högläsning i förskolan : En kvalitativ studie ur ett förskollärarperspektiv inriktad mot barn ett till tre år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Malin Gårdhage; Maria Hallsten; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; rekvisita; samspel; litteratur; förskola;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att få kunskap om hur barn, ett till tre år, utifrån förskollärares beskrivningar, ges tillfällen för planerad högläsning i förskolan och vilka tillvägagångssättde använder för att öka barnens intresse för litteratur. En kvalitativ studie i form av semistrukturerade intervjuer med åtta förskollärare genomfördes och en tematisk analysmetod användes för att bearbeta det insamlade datamaterialet. LÄS MER

  2. 2. Högläsning i förskolan : En undersökning om förskollärares syn på högläsning och högläsningens betydelse för barns språkutveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Ebba Holmqvist; Josefin Kindberg; [2023]
    Nyckelord :Follow-up; Language development; Preeschool; Read aloud; Förskola; Högläsning; Språkutveckling; Uppföljning;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to contribute to an increased understanding of how preschool teachers work with reading aloud in preschool and what they think about reading aloud as a way of working for children's language development. To investigate this and to gather empirical evidence, we have used qualitative interviews where we interviewed ten working preschool teachers. LÄS MER

  3. 3. Språkstimulerande undervisning i förskolan : En kvalitativ studie och vilka undervisningsstrategier förskollärare använder för att stimulera barns språk genom skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Linda Björklund; Tina Hornvall; [2022]
    Nyckelord :Children´s literature; emergent literacy; sociocultural perspective; language development and teaching.; Barnlitteratur; social språkmiljö; sociokulturella perspektivet; språkutveckling och undervisning.;

    Sammanfattning : In this study, we present the different teaching strategies that participating preschool teachers describe that they use to stimulate and develop children's language through fiction. We will present what factors influence the selection of fiction at the preschool. LÄS MER

  4. 4. "Vinsten med högläsning är goda effekter på språkutvecklingen" : Lärares perspektiv på högläsningens effekt av elever språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Josefin Ponciano Da Silva Santos; [2022]
    Nyckelord :dialogic reading; solidarity; reading aloud; interaction; sociocultural perspective; language development; dialogistisk läsning; gemenskap; högläsning; interaktion; sociokulturellt perspektiv; språkutveckling;

    Sammanfattning : Reading aloud is something that is considered important for children's language development,I have noticed that this is quite common, especially in the younger ages. My experience ofreading aloud had me curious to study what the attitude towards reading aloud as a languagedevelopment activity looks like among selected teachers at primary school junior years 1-3. LÄS MER

  5. 5. Högläsning i förskolan : En intervjustudie om förskollärares syn på syftet med högläsning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Lina Berg; [2022]
    Nyckelord :language development; language; literature; phenomenography; preschool; reading aloud; fenomenografi; förskola; högläsning; litteratur; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra till mer kunskap om högläsningen i förskolan samt få en inblick om förskollärares uppfattningar om ämnet. En kvalitativ metod har använts för att samla in den information som behövts till denna undersökning. Denna studie tar stöd från förskollärares uppfattningar och åsikter. LÄS MER