Sökning: "planogram"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet planogram.

  1. 1. A digital planning tool for sales racking

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Andreas Larsson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning :   Planogram planning at IKEA Uppsala is in need of modernisation since it currently takes tens of years to become efficient and produce accurate planograms. The difficulties each planner is faced with will be brought to light, analysed and, if possible, addressed with a digital solution in the form of a desktop application for market hall planogram planning. LÄS MER

  2. 2. Asymmetri - ett förräderi?

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategi

    Författare :David Prien; Adam Söderlund; [2015]
    Nyckelord :Entropy; Asymmetry; Planogram; In-Store Marketing; Shelf Management;

    Sammanfattning : This study aims to disclose how an asymmetric planogram structure of the brand with the highest actual variety may come to affect the brand itself and its category as a whole. The authors of the study feel that there is a gap still unfilled amongst previous extensive research examining how differences in either space or price vary between categories, products or brands. LÄS MER

  3. 3. ”de 20 sista metrarna” - vilka faktorer leder fram till att slut i hyllan uppstår i butik?

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Katarina Sjöström; Jakob Redlund; [2010]
    Nyckelord :slut i hyllan out of stock; efficient consumer response; lean production; värdekedja; supply chain management; quick response technologies; planogram; egna varumärken; dagligvaruhandel; detaljhandel; retail; Social Sciences;

    Sammanfattning : Titel/Beskrivning: ”de 20 sista metrarna” - vilka faktorer leder fram till att slut i hyllan uppstår i butik? ”… en kvalitativ studie om samverkan, relationer och förutsättningar hos och mellan ledande kedjor samt leverantörer inom dagligvarubranschen…” Syfte: Syftet med denna studie är att identifiera orsaker som ger upphov i slut i hyllan och vilka konsekvenser problemet leder fram till för slutkonsumenten, leverantör och kedja. Forskningsfråga: Varför uppstår slut i hyllan i butik? Metod: Vi har utfört en kvalitativ studie med det som bäst kan liknas en induktiv ansats. LÄS MER

  4. 4. Importance of shelf space : is shelf space equally important for the different product categories in grocery store (ICA Alidhem)?

    Magister-uppsats, Handelshögskolan vid Umeå universitet (USBE)

    Författare :Gulraiz Yaqoob; Ammar Avais; [2010]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The way consumers choose between different categories of grocery items on display at super markets depends on a number of behavior patterns and factors. The aim of this research was to know how consumer makes the selection in between the different product categories and how premier shelf space affects their decision making process. LÄS MER

  5. 5. Egna varumärken i dagligvaruhandeln - En studie rörande återförsäljarnas hyllplaceringsbeslut

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jens Hildingsson; Rasmus Bengtsson; Martin Persson; [2004]
    Nyckelord :Dagligvaror; detaljist; EMV; hyllplaceringsstrategi; planogram; space management; traditionella varor; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka i vilken utsträckning och hur egna varumärken favoriseras av de svenska dataljisterna i dagligvaruhandeln, genom ett fördelaktigt hyllplaceringsbeslut. Vi har använt oss av ett kvalitativt tillvägagångssätt med en beskrivande karaktär. LÄS MER