Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Vem svarar principalen för? - En kritisk studie om principalansvarets räckvidd i förhållande till plattformsarbetare

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Adam Karlsson; [2023]
    Nyckelord :skadeståndsrätt; civilrätt; principalansvar; GIG-ekonomi; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Uppsatsen syftar till att utreda huruvida plattformsarbetare omfattas av det utvidgade arbetstagarbegreppet i 6 kap. 5 § 3 skadeståndslagen (1972:207) i förhållande till arbetsgivarens principalansvar. Utredningen grundar sig i en rättsdogmatisk metod tillsammans med ett kritiskt och rättsekonomiskt perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Digital Services Act as a new era for platform liability - A fine thread between copyright enforcement and freedom of expression

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Raluca Olsson; [2023]
    Nyckelord :Digital Services Act; DSA; DSM directive; platform liability; copyright; freedom of expression; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Online platforms have gained significant economic and societal importance in the last decade; the public debate on their extending influence, responsibilities and liability has also reached unprecedented levels. Platforms entered most product and service markets and disturbed trade, information exchange and communication, by shifting the offline into the online environment; their use of existing data innovatively resulted in the adoption and delivery of a vast range of digital services. LÄS MER

  3. 3. Informationsgivning vid andelsbaserad gräsrotsfinansiering i privata aktiebolag - En utredning av regleringsbehovet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Amalie Söllested; [2023]
    Nyckelord :associationsrätt; civilrätt; rättsekonomi; andelsbaserad gräsrotsfinansiering; privata aktiebolag; informationsgivning; informationsasymmetrier; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Andelsbaserad gräsrotsfinansiering i privata aktiebolag saknar för närvarande en reglering som ställer krav på informationsgivning i svensk rätt, då befintlig reglering endast omfattar publika aktiebolag. Då det inte ställs krav på informationsgivning finns det få incitament för det kapitalsökande bolaget och investeringsplattformen att vid gräsrotsfinansiering dela med sig av information som riskerar att hämma investeringsmöjligheterna och investerarskyddet. LÄS MER

  4. 4. A Platform for Implementation - Online content liability, fundamental rights, and their way forward

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Rafael Paladino; [2023]
    Nyckelord :Fundamental rights; copyright; content liability; Law and Political Science;

    Sammanfattning : This study evaluates the protection of fundamental rights within the liability framework of Article 17 of the CDSM Directive. The analysis is conducted under the questions: what are the defining features of the new liability framework of Article 17 CDSMD and its relation to fundamental rights? How has the implementation process of Article 17 affected the balance between fundamental rights? And finally, what can be expected of their interaction going forward? As such, the content of Article 17 was described and analysed alongside other legal and academic sources under the legal dogmatic and EU legal methods. LÄS MER

  5. 5. Reklamidentifiering och medverkansansvar vid marknadsföring på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Cajsa Johansson; [2023]
    Nyckelord :Sociala medier; Reklamidentifiering; Medverkansansvar; Marknadsföring; EU-rätt; DSA; Law and Political Science; Business and Economics;

    Sammanfattning : Internet usage and social media have exploded in recent years, which has brought about a change to advertising. Social media has become a place full of recommendations and inspiration, but also a workplace for influencers who promote various products and services. LÄS MER