Sökning: "platsannons"

Visar resultat 11 - 15 av 40 uppsatser innehållade ordet platsannons.

  1. 11. Från personal till HR - En kvalitativ studie av arbetsannonser från två olika decennier

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Alexandra Kostic; Ebba Jensen; [2019-09-03]
    Nyckelord :HR; HR-chef; Personalchef; Platsannons;

    Sammanfattning : This report aims to examine how the HR-managers role has changed during the last three decades by analyzing job descriptions from job adverts published in 1990 and comparing them to similar adverts from 2019. The report is based on a qualitative analysis of job adverts. A total of 24 adverts were analyzed and used in the study. LÄS MER

  2. 12. Personalvetaryrkets förändring över tid - En historisk studie om hur professionaliseringen och akademiseringen av personalvetaryrket återspeglas i platsannonser

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Rebecca Persson; Klara Larsson; [2019-09-03]
    Nyckelord :Akademisering; Personalvetare; Platsannons; Professionalisering;

    Sammanfattning : How organizations work with their personnel strategies has changed a lot over time and today most of them have some kind of function specialized on personnel, this profession is today called Human Resources (HR). Its practitioners is seen as experts on questions regarding personnel and work life. LÄS MER

  3. 13. Personal characteristics in job ads : Strategic communication in urban and rural municipalities

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Aleksander Teigen; [2019]
    Nyckelord :Job classifieds; urban rural municipalities; strategic communication; big five theory; chi-square; Platsannonser; storstad landsbygd; strategisk kommunikation; femfaktorteorin; chi2;

    Sammanfattning : Platsannonser är medveten kommunikation från arbetsgivare med avsikten att framförallt locka nya medarbetare, men fungerar även som marknadsföring av den rekryterande organisationen. I platsannonser är efterfrågan på personliga egenskaper hos den som ska anställas ett vanligt förekommande fenomen. LÄS MER

  4. 14. Påverkar ålder, kön och etnicitet ett rekryteringsurval? : En kvantitativ fallstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Robert Franck; Signe Levir; [2019]
    Nyckelord :Diskriminering; rekrytering; etnicitet; ålder; kön;

    Sammanfattning : Denna studie undersökte om ålder, kön och etnicitet påverkar ett fiktivt rekryteringsurval. Studien hade en kvantitativ ansats och genomfördes som en fallstudie. Urvalet bestod av ett bekvämlighetsurval med 42 yrkesverksamma rekryterare, samtliga anställda på ett privat svenskt bemannings-och rekryteringsföretag. LÄS MER

  5. 15. Matcha platsannonser och arbetssökande med maskininlärning

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Mikael Carlstein; Kim Vigren; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Uppsatsen syftar till att undersöka möjligheten att matcha arbetssökande och platsannonser efter generella kompetenser. Generella kompetenser behandlar hur arbetssökande agerar i relation till andra, löser sina arbetsuppgifter och agerar i relation till förändring. LÄS MER