Sökning: "platsattraktivitet"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet platsattraktivitet.

  1. 1. Hur skapas platsattraktivitet? : Om lokal & regional samverkan vid en elintensiv industrietablering i Västernorrlands län

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Klara Sjölander; [2024]
    Nyckelord :kompetensförsörjning; platsmarknadsföring; samverkan; regional utveckling; territoriell governance;

    Sammanfattning :  Denna studie utgår från tre kommuners arbete med platsattraktivitet på lokal- och regional nivå i samband med en elintensiv industrietablering i Västernorrlands län. Syftet med studien är undersöka kommunernas arbete med platsattraktivitet och särskilt undersöka vilken roll gränsöverskridande samarbeten har, hur de fungerar samt hur samverkan konkurrerar med kommunernas enskilda behov av lokal tillväxt och kompetensförsörjning. LÄS MER

  2. 2. Samhällets nytta av platsattraktivitet : Behovet av en ökad attraktivitet för Husum

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för geografi

    Författare :Hanna Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Rebranding; Platsattraktivitet; Platsmarknadsföring; Krympande befolkning;

    Sammanfattning : The aim of this study was to investigate the possibilities of increasing the location attractiveness of a locality in order to achieve a positive population increase. Husum is a locality with a negative population development, this study will investigate which actions are suitable to apply in Husum with the aim of creating an attractive society. LÄS MER

  3. 3. Platsattraktivitet för olika åldersgrupper : En fallstudie i Härnösand

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för geografi

    Författare :Tilda Bohlin; [2023]
    Nyckelord :Attractiveness; attractive city; urban planning; lifecourse; citizen dialogue;

    Sammanfattning : Cities work to create attractive environments to increase population growth. Attracting people to a place is only the beginning, however, the hard part is getting the people to see the city as an attractive place, to live throughout their lives. LÄS MER

  4. 4. En digital arbetsmarknad? : - Distansarbetets effekter på kommunala och regionala planeringsförutsättningar och arbetsmarknadsregioner

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Andréa Eriksson; Elin Ollén; [2022]
    Nyckelord :Distansarbete; platsattraktivitet; regionförstoring; strategisk planering; virtuell mobilitet;

    Sammanfattning : Distansarbete är ett fenomen som till följd av covid-19-pandemin utvecklats från att vara en relativt sällsynt företeelse till att bli vardag för en stor del av Sveriges förvärvsarbetande befolkning. Distansarbete har på så sätt inneburit en markant förändring i hur människor bedriver sitt arbete likväl som hur de strukturerar sina vardagliga liv. LÄS MER

  5. 5. Arbetet för en Attraktivare kommun : En jämförelsestudie mellan Hammarö och Grums kommuns strategier för platsmarknadsföring och en ökad attraktivitet.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Joel Andersson; [2020]
    Nyckelord :platsmarknadsföring platsidentitet platsattraktivitet;

    Sammanfattning : This essay is studying Hammarö and Grums work to increase place attractivness, strategies for marketing and the impact on the demographics. The introduction describes the two places guidelines and goals from their respective layout plan. The topic is based on the urbanization and the tendency of people moving away and leaving smaler places. LÄS MER