Sökning: "platsbaserad undervisning"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden platsbaserad undervisning.

  1. 1. Att göra historien levande : En kvalitativ studie om Stockholms historiskaplatser som tillgång i historieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elisabeth Lindström; [2022]
    Nyckelord :outdoor education; place-based education; experience-based learning; learning by doing; history education; utomhuspedagogik; platsbaserad undervisning; platsbaserat lärande; upplevelsebaserat lärande; historieundervisning;

    Sammanfattning : I skolorna talas det alltmer om utomhuspedagogik som arbetssätt och dess inflytande på elevers inlärning. Det finns forskning som behandlar huruvida arbetssättet påverkar elevers förståelse och kunskapslagring, men desto mindre kring hur arbetssättet bedrivs i praktiken. LÄS MER

  2. 2. Modellbaserad undervisning i friluftsliv : En pilotinterventionsstudie om hur en platspedagogik möliggör lärande för elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Chris Grönstedt; André Viksell; [2019]
    Nyckelord :outdoor education; pedagogy; landfullness; place pedagogy; place responsive; place based; instructional model; friluftsliv; pedagogik; skola; platsbaserad; platspedagogik; platsresponsiv; modellbaserat lärande;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie är att genomföra och undersö̈ka modellbaserad undervisning inom friluftsliv med fokus på platspedagogiken och få svar på frågeställningarna: ●  Vilka upplevelser har eleverna av den platspedagogiska undervisningsmodellen? ●  Vad för lärandeerfarenheter skaffar sig eleverna av den platspedagogiska undervisningsmodellen? Metod I studien har en kvalitativ ansats tillämpats för att söka svar på frågeställningarna. Mer specifikt har en pilotinterventionsstudie på två lektioner med efterföljande kvalitativa intervjuer genomförts med 22 stycken elever i en skolklass i årskurs 6 belägen i södra Norrland. LÄS MER

  3. 3. Platsbaserat friluftsliv i skolan : En kvalitativ studie om lärare i idrott och hälsa och deras uppfattning om platsbaserat lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Ellinor Schärman; Susanne Bergström; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka vilka möjligheter som finns för lärare i idrott och hälsa på gymnasiet att bedriva friluftsliv i skolans närmiljö utifrån deras uppfattning om platsens pedagogiska potential. Studiens frågeställningar är Vilka uppfattningar har lärare i idrott och hälsa på gymnasiet om platsens betydelse för undervisning i friluftsliv? Hur bedriver lärare i idrott och hälsa på gymnasiet friluftsliv i skolans närmiljö? På vilket sätt anser lärare i idrott och hälsa på gymnasiet att platsen kan vara en möjlighet eller en begränsning för undervisning i friluftsliv? Metod Studien baseras på kvalitativa semistrukturerade intervjuer för en djupare förståelse av respondenternas uppfattningar. LÄS MER

  4. 4. Att nyttja kulturarvet. En undersökning om hur museets uppdrag möter skolans uppdrag i en lärandemiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linn Winberg; Kathrin Runge; [2016]
    Nyckelord :museipedagog; uppdrag; läroplan; kulturarv; skollag; kulturarvsinstituon; regionalt uppdrag; tidmedveten; platsbaserad undervisning;

    Sammanfattning : SammandragSyftet med denna undersökning, genom en empirisk undersökning är att redogöra för vad som händer i mötet mellan kulturarvsinstutionen och skolan. Vi vill ta reda på hur museipedagoger arbeta med uppdraget samt vilket synsätt man har mot läroplanen, och om inkluderar det i den planerade aktiviteten. LÄS MER

  5. 5. Verkligheten som klassrum : Platsen som verktyg i geografiundervisningen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Lucas Ericson; [2016]
    Nyckelord :plats; platsbaserad undervisning; lärande; geografiska kunskaper; observationer;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen syftar till att undersöka hur platser kan användas för lärande av geografiska kunskaper i skolan. För att göra detta genomförs en litteraturstudie kring platser och platsbaserad undervisning. Utöver detta genomförs ett avsnitt om vad exkursioner och fältstudier har att tillföra diskussionen kring plats. LÄS MER