Sökning: "platser för barn"

Visar resultat 6 - 10 av 346 uppsatser innehållade orden platser för barn.

  1. 6. Ett fritidshem för de äldre barnen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Victoria Taylor; Paulina Hedfors; Andreas Bolander; [2023-10-24]
    Nyckelord :fritidshem; fritid; barnperspektiv; barndomssociologi; aktiviteter; meningsfull fritid.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur barn i årskurs 4 och 5 resonerar kring att sluta delta i fritidshemmets verksamhet samt hur vi kan göra fritidshemmet mer attraktivt för barnen i årskurs 4 och 5. Fritidshemmet ska vara en verksamhet för barn som utgår från barnens intressen och behov. LÄS MER

  2. 7. Upplever barn att skogen används på fritidshemmet?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Alva Eriksson; Linda Eriksson; [2023-10-23]
    Nyckelord :Skogen; fritidshem; utomhuslek; barns perspektiv; platser;

    Sammanfattning : På fritidshemmet ska barn erbjudas en meningsfull fritid och uppmuntras till lek och rörelse. Enligt Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 11, 2019) ska undervisningen i fritidshemmet bland annat erbjuda barn möjlighet att upptäcka friluftsliv, vistas i olika naturmiljöer samt lära sig om allemansrätten. LÄS MER

  3. 8. Barns identitetsarbete i olika utbildningskontexter

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anna Frykman; Klara Gellerstam; [2023-10-19]
    Nyckelord :Barns identitetsarbete; utbildningskontext; fritidshemmets verksamhet; lärares betydelse;

    Sammanfattning : Precis som alla andra frågar sig även barn vilka de är och hur de skall bli den de vill vara. Deras identitetsarbete formas i skolan, fritidshemmet och andra utbildningskontexter i och med att platser där de spenderar mycket av sin tid. I denna litteraturöversikt kopplas identitetsarbete samman med olika utbildningskontexter. LÄS MER

  4. 9. Befintliga lekplatsers utveckling : hur hållbarhets- och lekvärdesaspekter kan förhöjas ur ett förvaltningsperspektiv

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Emma Held; [2023]
    Nyckelord :lekplats; förvaltning; lekvärde; hållbarhet;

    Sammanfattning : Under de senaste årtiondena har barns tillgång till platser i staden som de kan upptäcka och göra till sina minskat drastiskt. Platser planerade av vuxna för barn, så som till exempel lekplatser, har därför blivit viktigare för barns utomhuslek. LÄS MER

  5. 10. Rum för barn : ett gestaltningsförslag för Vaksalaskolans skolgård samt omgivande gaturum som ger plats för barn och unga

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Klara Allenmark; Linnea Modalen Sjökvist; [2023]
    Nyckelord :Skolgård; samnyttjande; barnkonventionen; gaturum; lekvärden; lekgata; miljöerbjudande; rörelsefrihet;

    Sammanfattning : 88% av Sveriges befolkning bor i tätorter, vilket endast utgör 1,3 % av Sveriges totala yta. Urbaniseringstrenden förväntas fortsätta och barns miljöer är de som försvinner först då konkurrensen om ytan är stor. Då barn spenderar majoriteten av sin vakna tid på skolan, får skolgården en allt viktigare roll i barns uppväxtmiljö. LÄS MER