Sökning: "platsmarknadsföring kommuner"

Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser innehållade orden platsmarknadsföring kommuner.

  1. 1. Hur skapas platsattraktivitet? : Om lokal & regional samverkan vid en elintensiv industrietablering i Västernorrlands län

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Klara Sjölander; [2024]
    Nyckelord :kompetensförsörjning; platsmarknadsföring; samverkan; regional utveckling; territoriell governance;

    Sammanfattning :  Denna studie utgår från tre kommuners arbete med platsattraktivitet på lokal- och regional nivå i samband med en elintensiv industrietablering i Västernorrlands län. Syftet med studien är undersöka kommunernas arbete med platsattraktivitet och särskilt undersöka vilken roll gränsöverskridande samarbeten har, hur de fungerar samt hur samverkan konkurrerar med kommunernas enskilda behov av lokal tillväxt och kompetensförsörjning. LÄS MER

  2. 2. I gråzonen ligger guldklimpen, platsmarknadsföring genom mindre sportevenemang : En kvalitativ studie om European Silver League i staden Lund

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Alexandra Lazic; Rebecka Lazic; [2023]
    Nyckelord :Place marketing; image; Place branding; Platsmarknadsföring; image; Place branding;

    Sammanfattning : Abstrakt Titel: I gråzonen ligger guldklimpen, platsmarknadsföring genom mindre sportevenemang. -En kvalitativ studie om European Silver League i Lund Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Alexandra Lazic och Rebecka Lazic Handledare: Blanca Astrid Moreno Datum: 28.04. LÄS MER

  3. 3. Platsmarknadsföring på lokal nivå : En fallstudie av kommunerna i Värmland

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Julia Stadler; [2023]
    Nyckelord :place marketing; strategies; cooperation; unique selling points; USP; platsmarknadsföring; strategier; samverkan; unika konkurrensfördelar; USP;

    Sammanfattning : Konkurrensen mellan platser blir allt hårdare, därigenom har platsmarknadsföring fått en central roll. Det finns många strategier för platsmarknadsföring, denna studie antar ett kritiskt förhållningssätt till strategiers universella tillämplighet och argumenterar för att strategier måste anpassas till lokala förhållanden och en samhällskontext. LÄS MER

  4. 4. Nu växer vi! En studie över Tranemo kommuns demografiska utveckling

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälle

    Författare :My Cadier; Emmy Palmgren; [2022-06-21]
    Nyckelord :Demografisk utveckling; Platsmarknadsföring; Tätortsnära landsbygdskommun; Kommunalt samarbete Befolkningsmål;

    Sammanfattning : Befolkningsminskning innebär stora utmaningar för kommuner och beslutsfattare i flertalet städer i Sverige, men även utomlands. Människor, främst yngre flyttar till urbana städer där värdefulla verksamheter centraliseras. LÄS MER

  5. 5. Platsmarknadsföring : Ett verktyg för att hantera demografiska utmaningar?

    Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering

    Författare :Ida Svensson; [2022]
    Nyckelord :platsmarknadsföring; fysisk planering; demografiska utmaningar; narrativ;

    Sammanfattning : Flera kommuner i Sverige har demografiska utmaningar i form av en minskande och åldrande befolkning, vilket inte är unikt för Sverige. Medellivslängden har ökat både i Sverige och globalt (SCB, 2021:5). Det kan finnas olika anledningar till att en minskande och åldrande befolkning upplevs som utmanande. LÄS MER