Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 1689 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Sexistisk reklam i influencers personliga kanaler. En kvalitativ intervjustudie om unga människors uppfattning och värdering av influencer-reklam på det sociala mediet Instagram

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Wilma Reis; [2024-03-01]
    Nyckelord :Receptionsforskning; Electronic word-of-mouth; influencer-reklam; Instagram; sexistiskt innehåll; könsdiskriminerande reklam; unga människor;

    Sammanfattning : This study examines what perspectives there are among young Swedish adults and how they perceive sexist content on Swedish influencers´ personal Instagram accounts in relation to gender-discriminatory advertising. To do so, six qualitative interviews have been conducted with both men and women aged 20 to 30, who all live in Sweden, specifically in Gothenburg. LÄS MER

  2. 2. Optimizing Flight Ranking:A Machine Learning Approach : Applying Machine Learning to Upgrade Flight Sorting and User Experience

    M1-uppsats, KTH/Hälsoinformatik och logistik

    Författare :Habib Jabeli; [2024]
    Nyckelord :Machine Learning; Flight Comparison; Flygresor.se; Neural Networks; Flight Ranking; Random Forest; XGBoost;

    Sammanfattning : Flygresor.se, a leading flight comparison platform, uses machine learning to rankflights based on their likelihood of being clicked. The main goal of this project was toimprove this flight sorting to obtain a better user experience. The platform's existingmodel is based on a neural network approach and a limited set of features. LÄS MER

  3. 3. Från MySpace till TikTok : Förändringar av sociala medier som ett kommunikationsverktyg för musiker och fans

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Armin Music; [2024]
    Nyckelord :Hashtags; hermeneutic; marketing; music industry; music sociology; musicology; MySpace; TikTok; social media; Hashtags; hermeneutik; marknadsföring; musikbranschen; musiksociologi; musikvetenskap; MySpace; TikTok; sociala medier;

    Sammanfattning : Myspace var under många år den primära webbplatsen för att exempelvis skriva meddelanden till vänner, upptäcka ny musik samt dela med sig av den. Den mest populära föregångaren till dagens sociala medier som under många år uppmuntrade artister att använda webbplatsen för att nå ut till en bredare publik. LÄS MER

  4. 4. Have you considered just calming down? En narrativanalytisk undersökning av hur kvinnor på TikTok talar om sina upplevelser inom sjukvården

    L2-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

    Författare :Olivia Andersson; [2024]
    Nyckelord :Narrativanalys; feministisk poststrukturalism; könsdiskriminering; TikTok; sjukdvård; aktörskap; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsats ämnar att genom en narrativanalys undersöka hur kvinnor på TikTok använder plattformen för att återta sitt aktörskap gällande sin hälsa. Syftet är också att undersöka vilka narrativa mönster som finns i deras berättelser. LÄS MER

  5. 5. “Det är en äcklig verklighet som inspirerar min musik” : En netnografisk studie om gangsterrappens koppling till gängkriminalitet

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Elisia Appo; Laura Youssefi; [2024]
    Nyckelord :Gang crime; Gangster rap; Youth; Social work; Youtube; Gängkriminalitet; Gangsterrap; Ungdomar; Socialt arbete; Youtube;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att, genom en netnografisk undersökningsmetod, få en större inblick för hur gängrelaterade brott och den kriminella livsstilen porträtteras i musikgenren gangsterrap. Materialet som analyserats består av 25 låtar av fem olika svenska rapartister på den sociala medieplattformen Youtube. LÄS MER