Sökning: "plattformsspel"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade ordet plattformsspel.

  1. 1. Coyote Time och Jump Buffers påverkan på spelupplevelsen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Jesper Larsson; Peter Perkhed; [2023]
    Nyckelord :Spel; Coyote Time; Jump Buffer; PXI; Player Experience Inventory;

    Sammanfattning : I den här studien har frågeställningen “Vilken påverkan på spelupplevelsen har Coyote Time och Jump Buffer i 2D-Plattformsspel?” studerats. Coyote Time och Jump Buffer är två hjälpmekaniker som hjälper spelare att prestera bättre i plattformsspel där deras timing kan påverkas negativt av latens i hård- och mjukvara. LÄS MER

  2. 2. Cooperative Modular Neural Networks for Artificial Intelligence in Games : A Comparison with A Monolithic Neural Network Regarding Technical Aspects and The Player Experience

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Blekinge Tekniska Högskola/Fakulteten för datavetenskaper

    Författare :Emil Högstedt; Ove Ødegård; [2023]
    Nyckelord :Neural Network; Modularization; Sensor; Reinforcement Learning; Supervised Learning; Neuralt Nätverk; Modulärisering; Sensor; Förstärkningsinlärning; Väglett Lärande;

    Sammanfattning : Recent years have seen multiple machine-learning research projects concerning agents in video games. Yet, there is a disjoint between this academic research and the video game industry, evidenced by the fact that game developers still hesitate to use neural networks (NN) due to lack of clarity and control. LÄS MER

  3. 3. Representing video game style with procedurally generated content : How wave function collapse can be used to represent style in video games

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Filip Hedman; Martin Håkansson; [2023]
    Nyckelord :Procedural content generation; Procedural generation; Wave function collapse; Video games; Platform game; Expressive range; Generering av procedurinnehåll; Processuell generering; Vågfunktion kollaps; Videospel; Plattformsspel; Uttrycks räckvidd;

    Sammanfattning : As the video gaming industry continues to grow, developers face increasing pressure to produce innovative content swiftly and cost-effectively. Procedural Content Generation (PCG), the use of algorithms to automate content creation, offers a solution to this problem. LÄS MER

  4. 4. Skillnad i spelupplevelse mellan vertikala och horisontella 2D plattformsspel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Erik Löfving; [2022]
    Nyckelord :Vertikal nivå; horisontell nivå; plattformsspel; spelupplevelse;

    Sammanfattning : Denna studie undersökte om det finns någon skillnad i spelupplevelse mellan vertikala och horisontella 2D plattformsspel och riktningen de utspelar sig i. Sedan 1980-talet har horisontella plattformsspel som Super Mario Bros (1985) satt en standard för hur plattformsspel ska se ut när det gäller riktningen de rör sig i. Khalifa et al. LÄS MER

  5. 5. Höger- eller vänsterrörelse i spel : Spelriktningens effekt på spelarens uppfattning och åsikter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Sofie Lundberg; Iris Svensson; [2021]
    Nyckelord :Vänster och höger; lateral rörelse; spelares upplevelse; plattformsspel; sidscrollande spel;

    Sammanfattning : Studien undersökte om spelares åsikter och uppfattning om spel påverkas av om rörelseriktningen är från vänster till höger eller tvärtom. Egizii et al. (2018) visade att personer uppfattar film olika beroende på filmens rörelseriktning. Rörelse från vänster till höger ansågs som mer positiv och aktiv. LÄS MER