Sökning: "plattformsspel"
Visar resultat 11 - 15 av 31 uppsatser innehållade ordet plattformsspel.
11. Shadows in 3D platformer games : A comparative analysis of shadowmaps and blob shadows
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesignSammanfattning : The challenges found in three-dimensional platformer games heavily rely on the player’s ability to perceive depth and it is therefore crucial for them to feature shadows as they are an important depth cue for the human visual system. In this paper, we compare two different kinds of shadowing solutions, blob shadows and shadow-maps. LÄS MER
12. Ljud och kognition : Hur en spelares prestation påverkas av artificiella ljudmiljöer
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Denna rapport innehåller en studie om hur artificiella ljudmiljöer påverkar människan, med grunden i frågeställningen: ”Hur påverkas en spelares prestation av artificiella ljudmiljöer?”. En prototyp med inspiration av ett 3D plattformsspel skapades med två olika varianter av ljudmiljöer: en stadsmiljö och en naturmiljö. LÄS MER
13. Spela plattformsspel som hemläxa – spel med fokus på läromaterial enligt läroplanen
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)Sammanfattning : Det finns många positiva aspekter med spel i undervisningen, bland annat kan det bidra till ökadmotivation och engagemang. Men det finns också många hinder, det kan krävas mycket tid av läraren föratt sätta sig in i och lära sig hantera ett specifikt spel och det kan vara svårt att anpassa ett spel tillläroplanen, vilket i sin tur kan göra undervisningen långsammare och ineffektiv. LÄS MER
14. Spelares engagemang för narrativet i plattformsspel : Beroende på hur det presenteras
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Detta arbetes frågeställning undersöker hur spelares engagemang för narrativ i plattformsspel skiljer sig beroende på hur det presenteras. Tidigare forskning kring dataspel, människa-datainteraktion och spelinteraktion har analyserats för att försöka studera hur och varför vi engagerar oss med dataspel. LÄS MER
15. Spelet Cave Generation : En Studie Om Procedurell Generering i 2D-Plattformsspel
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Denna studie undersöker olika designval inom datorspel för att skapa intressanta och varierade nivåer som kan tilltala både erfarna spelare och nybörjare inom en av de populäraste fritidsaktiviterna i världen. Att designa en nivå i ett spel är en tidskrävande process, och ett sätt att korta ner på detta arbete är att låta en dator skapa nivåer efter specifika instruktioner, genom en process som kallas för procedurell generering. LÄS MER