Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. A gaming-community for all : Visuell representation och inkludering av etniciteter inom spelindustrin

    M1-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för design

    Författare :Hanna Granlund; Olivia Peter; [2021]
    Nyckelord :games; representation; identity; ethnicity; POC; gamers; media; Spel; representation; identitet; etnicitet; POC; gamers; media;

    Sammanfattning : Syftet i uppsatsen behandlar frågan om hur representation av etniciteter ser ut inom spelindustrin, med fokus på spel i genren RPG. Fokus för undersökningen är spel som tilldelats högst betyg sorterat efter User Score på hemsidan Metacritic.com. LÄS MER

  2. 2. Icke-verbala beteenden och uttryck hos icke-spelarkaraktärer inom datorspel : En studie kring icke-verbala uttrycks påverkan på icke-spelarkaraktärers trovärdighet

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medieteknik

    Författare :Felicia Lefvedahl; [2020]
    Nyckelord :Digital media; computer games; immersion; believability; non-playable characters; non-verbal communication; Digitala medier; datorspel; immersion; trovärdighet; icke-spelarkaraktärer; icke-verbala uttryck;

    Sammanfattning : Under de senaste decennierna har datorspel etablerats som ett legitimt forskningsområde. Inom denna forskning har den artificiella intelligensen (AI) varit av stort intresse framförallt i relation till de karaktärer inom spel som kallas för non-playable characters (NPC). LÄS MER

  3. 3. The Heroes We Never Are: Interpellation, Subjugation, and the Encoded Other in Fantasy CRPGs

    Master-uppsats, Lunds universitet/Masterprogram: Litteratur - Kultur – Media

    Författare :Hassen Taiari; [2020]
    Nyckelord :literary studies; electronic literature; fantasy; game studies; role-playing games; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : This thesis explores the topic of interpellation and subjugation in fantasy computer role-playing games (CRPGs). Using an assemblage-based framework, I argue that CRPG players are hailed and manipulated by the interplay of several texts and dynamics—mainly prose, code, numerical values, rule sets, and mechanics. LÄS MER

  4. 4. A chinese view on indie : How is ‘indie’ defined by professionals within the Chinese indie game industry?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Jon Victor Bankler; [2018]
    Nyckelord :China; game studies; indie game development; video game industry; creative industries;

    Sammanfattning : This study aimed to explore which philosophies and opinions professionals within the Chinese indie game industry hold in relation to the indie concept. Indie is a short form of the word "independence”, and is used to describe certain products and creative practices within media such as video games. LÄS MER

  5. 5. Vem vill ens spela med kvinnor?

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Anton Renman; Nicholas Notrica; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The aim of this study is to contribute with an increased knowledge of how gender identity in regards to football players is articulated online and how this can be analyzed with discourse analysis. This will be done through an analysis of comments made on online forums in regards to the introduction of female football players in the game Fifa 16. LÄS MER