Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 305 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Att undervisa om religion i en pluralistisk värld med hjälp av kooperativt lärande : En kunskapsöversikt.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emelie Jonasson; Lisa Tassemeier; [2024]
    Nyckelord :religionskunskap; kooperativt lärande; pluralistiskt samhälle; skola;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt syftar till att skapa en överblick över vad som kännetecknar forskning om kooperativt lärande inom religionskunskap internationellt samt hur kooperativt lärande kan bidra till svensk religionskunskap i ett pluralistiskt samhälle. De behandlade frågeställningarna är: Vad kännetecknar forskning om kooperativt lärande i religionskunskapen? Hur används kooperativt lärande i religionskunskapen? På vilket sätt kan tillämpningen av kooperativt lärande i religionskunskapen bidra till det pluralistiska samhället vi befinner oss i idag? För att besvara dessa frågeställningar genomfördes en systematisk litteraturstudie i ERIC ProQuest och Primo-databaserna, där 11 vetenskapliga artiklar kartlades och analyserades. LÄS MER

  2. 2. The Liberalist Tightrope : Balancing Pluralism and Meaningful Action in International Relations, a study on Judith Shklar’s Liberalism of Fear

    Master-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Frida Söderstjerna; [2024]
    Nyckelord :Judith Shklar; Liberalism of Fear; Realism; Pluralism; Skepticism; Liberal Crisis;

    Sammanfattning : Judith Shklar’s liberalism of fear, while characterized by deep skepticism and dissatisfaction with utilitarian theories on liberalism, is also filled with hope and a tireless dedication to the victims of our political worlds. This thesis in international political theory explores Judith Shklar’s underappreciated international political thought. LÄS MER

  3. 3. Circumventing censorship : a multimodal critical discourse analysis of the Bulgarian satirical newspaper Pras Press

    Master-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Elena Hristova; [2023]
    Nyckelord :political satire; political cartoons; censorship; Bulgaria; public sphere; multimodal critical discourse analysis; Pras Press; Social Sciences;

    Sammanfattning : This thesis examines the role of political satire in the Bulgarian public sphere through the case of the satirical newspaper Pras Press. The bi-weekly publication is centered around political cartooning and reports on public affairs issues from pop culture to current events. LÄS MER

  4. 4. ”När [barn] möter en dragartist möter de en sagofigur” : Sagostunder med dragartister på folkbibliotek.

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Rebecka Landgren; Jennifer Nykänen; [2023]
    Nyckelord :Drag; storytime; dragqueens; public libraries; reading promotion; children; democracy; diversity; inclusion; visibility; hypervisibility; art form; agonistic pluralism; arm’s length distance; politics.; Drag; sagostunder; dragartister; folkbibliotek; läsfrämjande; barn; demokrati; mångfald; inkludering; synlighet; hypersynlighet; konstform; agonistisk pluralism; armlängds avstånd; politik.;

    Sammanfattning : This study aims to acquire knowledge about the concept of drag storytimes in public libraries. It addresses research questions regarding their relation to the libraries' mission, as well as associated experiences with and perceptions of these events. LÄS MER

  5. 5. Utbildning och eurocentrism: Hur den tar sig uttryck och hur en arbetar emot den

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Oscar Johansson; Johanna Voigt; [2023]
    Nyckelord :Andrafiering; Eurocentrism; Interkultur; Metanarrativ; Mångkultur;

    Sammanfattning : I läroplanen för gymnasieskolan från 2011 står det att undervisningen ska bidra till att elevers identitet kan relateras till det globala samt att skolan ska utgå från ett internationellt perspektiv. Däremot menar en rad forskare att historieundervisningen tenderar att vara eurocentrisk. LÄS MER