Sökning: "pluralistiskt samhälle"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden pluralistiskt samhälle.

  1. 1. Att undervisa om religion i en pluralistisk värld med hjälp av kooperativt lärande : En kunskapsöversikt.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emelie Jonasson; Lisa Tassemeier; [2024]
    Nyckelord :religionskunskap; kooperativt lärande; pluralistiskt samhälle; skola;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt syftar till att skapa en överblick över vad som kännetecknar forskning om kooperativt lärande inom religionskunskap internationellt samt hur kooperativt lärande kan bidra till svensk religionskunskap i ett pluralistiskt samhälle. De behandlade frågeställningarna är: Vad kännetecknar forskning om kooperativt lärande i religionskunskapen? Hur används kooperativt lärande i religionskunskapen? På vilket sätt kan tillämpningen av kooperativt lärande i religionskunskapen bidra till det pluralistiska samhället vi befinner oss i idag? För att besvara dessa frågeställningar genomfördes en systematisk litteraturstudie i ERIC ProQuest och Primo-databaserna, där 11 vetenskapliga artiklar kartlades och analyserades. LÄS MER

  2. 2. Lärande för hållbar utveckling i NO- klassrummet : Från tolkning till undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Alexandar Angelofski; [2023]
    Nyckelord :demokrati; dilemma; handlingskompetens; holistiskt; hållbar utveckling; kollegialt lärande; kompetensutveckling; lärande för hållbar utveckling; miljöundervsiningstraditioner; No-lärare; pluralistisk undervisning; ämnesövergripande;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie om hur No-lärare i årskurs 4-6 upplever förutsättningarna att undervisa för hållbar utveckling inom de naturorienterande ämnena. Sex No-lärare från tre olika skolor i södra Sverige intervjuades med syftet att ta reda på deras erfarenheter och utmaningar från undervisning för hållbar utveckling ur ett didaktiskt perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Pluralism i religionsklassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Moa Andersson; Noshen Shokor; [2023]
    Nyckelord :Klassrumsklimat; läroplaner; marginaliserade elever; mångkulturalitet; pluralism; religion; religionskunskapsundervisning; sekularisering;

    Sammanfattning : Detta arbete utgör en kunskapsöversikt där vi undersöker hur pluralismen tar sig uttryck i undervisningen nationellt men även internationellt. Huvudfrågan vi tar fasta på lyder: Vilken roll har pluralismen i religionskunskapsundervisning? Vidare utvecklar vi vår frågeställning med tre frågor i syfte att specificera huvudfrågan. LÄS MER

  4. 4. Critical literacy i svenskundervisningen : Litteraturdidaktiska val som främjar alternativt begränsar gymnasieelevers utveckling av critical literacy

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emma Persson; Elma Alic; [2022]
    Nyckelord :Critical literacy; litteraturdidaktik; gymnasieelever; kritisk förmåga; litteratur; kritisk läsning;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka hur olika litteraturdidaktiska val främjar alternativt begränsar gymnasieelevers utvecklande av critical literacy. Valet av ämne grundar sig i de motstridiga formuleringarna mellan läro- och ämnesplan gällande elevens förmåga att kritiskt granska och vems ansvar det är att främja utvecklingen av denna förmåga. LÄS MER

  5. 5. Kan religionskunskap påverka ett identitetsskapande för elever? : En studie av religionsämnets didaktiska konsekvenser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Fredrik Håkansson; Oliver Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Identitet; identitetsutveckling; religionsundervisning;

    Sammanfattning : Detta arbete är en kunskapsöversikt som granskar och tolkar forskning kring ett identitetsskapande för elever på grundskolan. Under arbetets gång har vi sökt forskning kring sociala strukturer som till exempel skolan. Forskningen har också innefattat styrdokumentens historia och dess formuleringar. LÄS MER