Sökning: "pojkar flickor identitet"

Visar resultat 1 - 5 av 64 uppsatser innehållade orden pojkar flickor identitet.

  1. 1. ”Vi behöver bli bättre på det” : En kvalitativ intervjustudie om lärares beskrivningar av undervisning inom ämnesområdet sexualitet, samtycke och relationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Angelica Zetterström; Lina Lund; [2023]
    Nyckelord :Fritidshem; Hbtqi; Identitet; Normer; Undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilken normmedvetenhet lärare i fritidshem har, vilka möjligheter som finns till att genomföra en normmedveten undervisning i fritidshemmet samt hur lärare framställer att de arbetar med ämnesområdet sexualitet, samtycke och relationer i fritidshemsundervisningen Genom en kvalitativ metod har semistrukturerade intervjuer utförts med fritidslärare. Intervjuerna spelades in och materialet transkriberades i sin helhet. LÄS MER

  2. 2. Elevers olika framtidssyner gällande romers integration i Sverige

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Oliver Fredriksson; Philip Larsson; [2023]
    Nyckelord :Berättelsetypologier; förändring; kontinuitet; historiemedvetande; innehållsanalys; nationella prov; temporal orientering; tidssyner;

    Sammanfattning : Vi har i detta arbete undersökt vilka syner på framtiden svenska elever har på integrationen av romer i det svenska samhället. Vi har också undersökt om det finns några skillnader mellan pojkar och flickor. LÄS MER

  3. 3. Bråkiga pojkar och duktiga flickor? En studie om könsmönster i fritidshemmet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Max Mårtensson; Helena Sundin; [2022-03-17]
    Nyckelord :Traditionella könsmönster; Jämställdhet; Genus; Kön; Fritidshem; Pedagoger; Lärare i fritidshem; ; Socialkonstruktionism; Normer; Tematisk analys; ; Medvetenhet;

    Sammanfattning : Sedan studien började har studiens syfte och frågeställningar förändrats, vilket är värt att notera i Bilaga 1, s.43 där jämställdhetsuppdraget nämns, men som sedan inte varit studiens fokus eller syfte. Att motverka traditionella könsmönster är en del av fritidshemmets ansvar i läroplanen för grundskolan (Skolverket, 2019). LÄS MER

  4. 4. ”Är det en han eller hon?” En kvalitativ studie om hur genus framställs i barnlitteratur samt hur barn och förskollärare samtalar om kön under boksamtal.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Backlund Agnes; Dagermark Hanna; [2022]
    Nyckelord :Genus; kön; femininitet; maskulinitet; barnlitteratur; normkreativitet;

    Sammanfattning : Syn på genus är något som formas i både hem och förskola. Både människor, material och miljöer påverkar individens uppfattning och syn gällande sin egen identitet och andras. Barn påverkas tidigt av rådande normer i samhället på olika vis. LÄS MER

  5. 5. Var e' brudarna? : en granskning av genus i läromedel för samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Thomas Remlén; [2022]
    Nyckelord :Genus; Hirdman; kön; läromedel; samhällskunskap;

    Sammanfattning : Bakgrund: Genom att lärare idag använder olika material utifrån lärarnas egna tolkningar av läroplaner kan synsättet på vilka läromedel som används få eleverna att uppleva att utbildningen inte blir likvärdig. Studien har betydelse för att göra lärare uppmärksamma på hur kunskap om genus kan öka medveten om skillnader i hur flickor och pojkar framställs i skrivna läromedel. LÄS MER