Sökning: "pojkar flickors lek"

Visar resultat 1 - 5 av 55 uppsatser innehållade orden pojkar flickors lek.

  1. 1. Barns lärande genom leken : spelar genus någon roll?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Karin Petersson; Rebecca Jönsson; [2024]
    Nyckelord :Lek; lärande; förskola; barn; genus;

    Sammanfattning : Studien har sin grund i att barn inte ges samma förutsättningar att utveckla ett lärande beroende på deras könstillhörighet. Det här framkom i en rapport från år 2023 utgiven av Jämställdhetsmyndigheten, vilken visar att barn från förskolan upp till gymnasiet har olika förutsättningar till ett lärande beroende på kön. LÄS MER

  2. 2. ”Normbyggande i bygg- och konstruktionsmiljön” : En diskursanalys av förskollärares tal kring normer om kön i förskolans bygg- och konstruktionsmiljö

    M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Linnéa Hagström; Mimmi Almlund; [2022]
    Nyckelord :Förskollärare; bygg och konstruktion; normer; kön; genus; poststrukturalism; diskursanalys;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares tal kring normer om kön i förskolans bygg- och konstruktionsmiljö. Studiens teoretiska ramverk utgörs av poststrukturalistisk språkteori, diskursteori, subjektsteori och Yvonne Hirdmans teori om genusordning. LÄS MER

  3. 3. Skogen ur barns perspektiv : En intervjustudie om hur barn resonerar kring skogen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Anna Lindbohm; Elin Olausson; [2020]
    Nyckelord :Barns perspektiv; förskola; genus; lek; skog;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna studie är att belysa hur barn resonerar kring skogen och hur de använder skogen, samt att undersöka om flickors och pojkars resonemang kring- och vad de använder skogen till skiljer sig åt. Kvalitativa intervjuer av 26 barn (11 flickor och 15 pojkar) i åldrarna tre till fem år på fyra kommunala förskolor i mellansverige har genomförts. LÄS MER

  4. 4. Vuxenperspektiv på barns lek : En intervjustudie av pedagogers och vårdnadshavares förståelse av genusmönster i den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Hawraa Asghar; Åsa Lundin; [2020]
    Nyckelord :Genus; förskolebarns lek; förskolelärare; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vuxnas uppfattning av barns lek i förskolan och hemma, med särskild inriktning mot vad genus förstås betyda för barns fria lek. I studien används semistrukturerade intervjuer med vårdnadshavare och pedagoger. Vi har utgått från det teoretiska perspektivet barndoms sociologi. LÄS MER

  5. 5. För det är ju viktigt att inte bara ta bort och förbjuda nånting rakt av : En kvalitativ studie om förskollärares deltagande i och syn på pojkars respektive flickors lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Hilda Svensson; Elina Arvidsson; [2020]
    Nyckelord :Children; gender; attitudes; stereotypes; sweden; preeschool; teacher; childrens play; play; gender stereotypes; preeschool teachers; student attitudes; teachers role; teaching methods; gender issues; preeschool education; Genus; kön; bemötande; lek; förskollärarens roll; undervisning; förskollärare; förskola; pojkar; flickor; lärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om förskollärares deltagande i barns lek, samt genusrelaterade normer. Syftet konkretiseras i två frågeställningar: ”Hur beskriver förskollärare sitt deltagande i leken med pojkar respektive flickor?” och ”Hur ser förskollärare på normer i pojkars respektive flickors lek?”. LÄS MER