Sökning: "pojkar och flickors attityder matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden pojkar och flickors attityder matematik.

  1. 1. Lärares uppfattningar kring skillnader mellan flickors och pojkars attityder, självförtroende och ångest i ämnet matematik

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Pernilla Dahl; Aghigh Karimi; [2021]
    Nyckelord :attityder; grundskola; matematik; självförtroende; stereotyper; uppfattningar; värderingar; ångest;

    Sammanfattning : Sammanfattning Ett centralt begrepp för maktrelationer och den över- respektive underordning som förekommer i samhället mellan män och kvinnor är könsmaktsordning. Denna makt illustreras av bland annat könsuppdelningen på arbetsmarknaden eller av att män tjänar mer än kvinnor, trots samma utbildningsnivå. LÄS MER

  2. 2. Skillnader mellan flickor och pojkar i matematikämnet utifrån lärarnas perspektiv : En kvalitativ studie om likvärdig undervisning i F-3

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sofia Eliasson; Lina Trolin; [2021]
    Nyckelord :Matematik; Matematikprestation; Lärare; Uppfattning; Likvärdig Undervisning;

    Sammanfattning : Utgångspunkten med denna studie är att urskilja om lärarna uppfattar att det finns en skillnad mellan pojkars och flickors prestationer i matematikämnet redan bland de yngre eleverna i årskurs F–3. Forskning visar att det finns skillnader mellan flickors och pojkars prestationer i matematikämnet i skolan, däremot finns det inte lika mycket forskning om de yngre åldrarna i F-3 (Tuohilampi, Hannula, Laine & Metsämuuronen 2014). LÄS MER

  3. 3. Matematikångest ur ett genusperspektiv: Skillnader, orsaker, konsekvenser och lösningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Andreas Hansen; Maria Buhre Sallermo; [2020]
    Nyckelord :genusperspektiv; flickor och pojkar; matematiksvårigheter; matematikundervisning; matematikångest;

    Sammanfattning : Den här litteraturöversikten behandlar begreppet matematikångest, både allmänt samt ur ettgenusperspektiv. Eftersom matematikångest ofta utvecklas tidigt med risk för att följa medunder hela studietiden, inriktar den här studien sig på hur det går att arbeta med och motmatematikångest både på högstadiet och gymnasiet. LÄS MER

  4. 4.   Attityder till matematikundervisningen bland pojkar och flickor i skolan

    Kandidat-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Carina West; [2009]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning :   Syftet med undersökningen är att försöka se om det finns några skillnader mellan pojkars och flickors attityd till matematik. Jag vill även undersöka om det finns någon könsskillnad vad gäller prestation i ämnet matematik. LÄS MER

  5. 5. Elevers attityder till matematik i skolår 4 till 6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Faris Pilav; Kemal Ahmetbegovic; [2009]
    Nyckelord :attityder; flickor; genus; pojkar; matematik; grundskolan;

    Sammanfattning : Målet med vårt arbete är att genom en enkätundersökning ta reda på elevers attityder till matematik i skolår 4, 5 och 6 och jämföra eventuella skillnader och förändringar ur ett genusperspektiv. Undersökningen är gjord på två skolor där två klasser per skolår undersöktes. Enkätundersökningen är utförd på 139 elever. LÄS MER