Sökning: "pojkar och flickors lek i förskolan"

Visar resultat 16 - 20 av 29 uppsatser innehållade orden pojkar och flickors lek i förskolan.

  1. 16. Lek på förskolan ur ett genusperspektiv : En observations- och intervjustudie av sex pedagogers åsikter och bemötande av pojkars och flickors lek

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sophia Dalenius; Erika Dröscher; [2011]
    Nyckelord :Förskolepedagogik; lek; genus; styrning; förskola.;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning är att undersöka pedagogernas syn på lek ur ett genusperspektiv. Vi vill veta vad pedagogerna anser att lek är och om de ser någon skillnad i pojkar och flickors val av lekar och om de själva anser att de styr flickor eller pojkars lek mest. LÄS MER

  2. 17. Den fria leken i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sara Björk; Linda Björk; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I vårt samhälle finns det normer som reglerar hur kvinnor och män ska vara. Dessa normer är centrala i samhället och detta är något som även avspeglar sig i barnens lek på förskolan. Detta examensarbete handlar om den fria leken i förskolan ur ett genusperspektiv. LÄS MER

  3. 18. Pedagogers syn på lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Madeleine Ucan; Helena Uhlemann; [2011]
    Nyckelord :lek; barn;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att ta reda på hur och om pedagoger anser att de arbetar med lek i förskolan. Våra huvudfrågor var: Hur anser pedagogerna att de arbetar med lek i förskolan? Vilken betydelse har lek för barns lärande? Vi gjorde en kvalitativ undersökning där vi intervjuade 12 olika pedagoger i olika åldrar och av olika kön. LÄS MER

  4. 19. "Vi måste ha tankarna i huvudet - förändra och förbättra lite i taget" : en kvalitativ studie om könsmönster i förskolan och pedagogers tankar kring genus

    M1-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Rebecka Karlsson; Lindgård Jennie; [2010]
    Nyckelord :flickor; pojkar; pedagoger; förhållningssätt; lek; genus;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka könsmönster i förskolan och pedagogers tankar kring genus, bland barn i åldern tre till fem år. Leken är viktig för barns utveckling och lärande, och förskolan ska arbeta för att motverka de traditionella könsmönster som finns i samhället. LÄS MER

  5. 20. Barns lek på förskolan : En studie om flickors och pojkars lek ur ett genusperspektiv

    M1-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Sarah Olsson; Ellinor Hansson; [2010]
    Nyckelord :förskola; genus; heterogen lek; homogen lek; könsroller; traditionella könsnormer.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att, utifrån ett genusperspektiv, studera vad pojkar respektive flickor leker i förskolan. Förskolans läroplan betonar vikten av det jämställdhetsarbete som ständigt ska pågå i förskolan. Vidare ska barn i förskolan inte påverkas av de traditionella könsroller som råder i samhället. LÄS MER