Sökning: "pojkar och flickors lek i förskolan"
Visar resultat 21 - 25 av 29 uppsatser innehållade orden pojkar och flickors lek i förskolan.
21. Pojkar och flickors lek utomhus i förskolan : En studie om pedagogers inställning till konstruktion av könsroller
M1-uppsats, Sektionen för LärarutbildningSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka pedagogers inställning till vad leken och leksakerna har för roll för pojkar och flickors utveckling av sin könsroll samt vad pojkar och flickor leker för lekar och vilka leksaker de använder sig av. I uppsatsen finns envetenskaplig bakgrund där olika begrepp som är centrala för studien kommer att belysas med hjälp av olika teorier. LÄS MER
22. Hur formas genus genom leken i förskolan?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Undersökningen berör pojkars och flickors lek i förskolan. Syftet är att undersöka hur genus formas i förskolans värld. Detta studeras genom att titta på leksituationer bland barn som vistas i verksamheter som bedrivs i inomhus- och utomhusmiljöer. LÄS MER
23. Barns lek och pedagogernas planering och bemötande av barnens lek ur ett genusperspektiv
M1-uppsats, Institutionen för speldesign, teknik och lärandeSammanfattning : Min uppsats syfte är att utforska barns lek, hur de väljer att leka och hur könsrollerna träder fram i leken. Jag har även valt att belysa pedagogernas bemötande av respektive kön. Gens (2007) skriver att leken i den svenska förskolan är en av den mest könsrollsbevarande sysslan i verksamheten. LÄS MER
24. Utelek på förskolan : en fallstudie
Kandidat-uppsats, Sektionen för LärarutbildningSammanfattning : Studiens syfte har varit att dels undersöka vad barn leker och vad de leker med vid utevistelse på förskolan och dels att studera leken ur ett genusperspektiv. Läroplanen för förskolan framhäver att barn har rätt att vistas både inne och ute på förskolan samt att de ska ges möjlighet till att leka utifrån deras fantasi och intressen. LÄS MER
25. Flickor och pojkars lek ur barns perspektiv
Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildningSammanfattning : Innehållet i denna uppsats är en undersökning ur barns perspektiv kring vad de berättar om leken. Syftet är att ta reda på vad barn säger om skillnader och likheter i pojkar och flickors lek på förskolan. För att ta reda på detta har intervjuer genomförts med barn som är fyra till fem år. LÄS MER