Sökning: "pojkar och rosa i förskolan"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden pojkar och rosa i förskolan.
1. Flickor leker med dockor och pojkar leker med bilar, eller?
M1-uppsats, Institutionen för hälsa och lärandeSammanfattning : I studien har vi undersökt flickor och pojkars val av lekar och val av material samt olika kommunikationsmönster mellan könen. Vi har observerat barnens val av lekmaterial och lekar i förskolan. Flickornas och pojkarnas kommunikation mellan varandra observerades i tre utvalda miljöer. LÄS MER
2. "Leker du med killsaker?" - om hegemonisk maskulinitetsstruktur i förskolan
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Sammanfattning:Genus är det socialt konstruerade könet som skapas i samhället och resulterar i normer ochvärderingar som påverkar hur vi lever våra liv. Vårt syfte med undersökningen är attsynliggöra om det finns några traditionella könsmönster i förskolan, samt att ta reda på hurbarnen förhåller sig till dessa i sådana fall. LÄS MER
3. Genusnormer i bilderboken : En kvalitativ innehållsanalys av tre bilderböcker från 1970-talet och tre bilderböcker från2000-talet sett ur ett genusperspektiv
M1-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPISammanfattning : Färger, kläder, handlingar och aktiviteter är saker som tillskrivs män eller kvinnor och som sedan utgör en genusnorm för hur man bör vara som man eller kvinna. I bilderböcker finns genusnormer som barn i förskolan och grundskolan tar del av. Vi har undersökt tre bilderböcker från 1970-talet och tre böcker från 2000-talet. LÄS MER
4. Blåmärken och rosa rosetter : Ett arbete om jämställdhet i förskolan
Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogikSammanfattning : Syftet med detta arbete är att ta reda på vilken betydelse jämställdhet i förskolan har, samt att ta reda på vad som hände efter att projektet ”Vi är alla medaktörer” från Växjös Universitet, avslutades. För att få reda på detta har jag intervjuat förskolelärare från tre av de medverkande förskolorna i projektet. LÄS MER
5. En barnboks betydelse för främjandet av jämställdhet mellan könen en studie i samband med boksamtal i förskolan
L2-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologiSammanfattning : Genus och jämställdhet är centrala begrepp i vårt samhälle. Redan i förskolan kan barnen bli påverkade av genus. Läroplanen för förskolan (Lpfö 98) nämner att personalen ska motverka de traditionella könsmönstren i förskolan. LÄS MER