Sökning: "pojkars läsintresse"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden pojkars läsintresse.
1. Pojkars läsning i årskurs 6 – En kvalitativ studie om pojkars läsintresse.
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : enna kvalitativa intervjustudies syfte har varit att undersöka pojkars relation till läsning för att så småningom underlätta framtida frambringande av läslust hos pojkar. Detta eftersom att barn och ungdomar läser allt mindre och detta sker främst bland gruppen pojkar. LÄS MER
2. Det är tråkigt att läsa - en studie om mellanstadiepojkars attityd till skönlitteratur
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Många pojkar slutar läsa böcker redan i 10-årsåldern. De har alltså knappt hunnit komma in iden så kallade bokslukaråldern1, innan de överger böckerna. LÄS MER
3. Pojkars och flickors läsning : En litteraturstudie om pojkars och flickors läsförmåga, läsintressen och läsvanor
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för språk och litteraturSammanfattning : Syftet med litteraturstudien är att redogöra för vad forskningen säger om pojkars och flickors läsförmåga, läsvanor och läsintresse samt vilka skillnader som finns mellan könen. Syftet med litteraturstudien är även att belysa eventuella skillnader mellan pojkars och flickors läsning och vad dessa skillnader beror på. LÄS MER
4. Soffan, boken och förväntningarna : En studie om två förskolors läskultur
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : I studien undersöks två förskolor utifrån ett kulturanalytiskt perspektiv. Studien syftar till att beskriva två läskulturer där flickors och pojkars möjligheter i relation till den rådande läskulturen tas i beaktande. LÄS MER
5. Pojkkrisen : -tendenser och arbete för att uppmuntra pojkar till läsning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskapSammanfattning : Examensarbetets övergripande syfte är att undersöka om resultatet av de internationella undersökningarna angående pojkars läsintresse och läskompetens stöds eller inte stöds av lärare och bibliotekspersonal och på vilka sätt detta kommer till uttryck. I examensarbetet redogörs för en avgränsad tidigare forskning kring ämnet med utgångspunkt i genus och maskulinitetsstudier. LÄS MER