Sökning: "pojkars läsning"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden pojkars läsning.

  1. 1. Vad, när och varför läser pojkar : En kvalitativ intervjustudie om pojkars läsmotivation i årskurs 1 och 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Evelina Hall; Martina Appel; [2023]
    Nyckelord :Läsning; pojkar; motivation; tidig läsundervisning; grundskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa forskningsstudie är att bidra med kunskap om faktorer som påverkar motivationen för läsning hos pojkar i den tidiga läsundervisningen. Studien kan ses som ett bidrag till ökad förståelse om pojkars läsmotivation för lärare med intresse för pojkars läsning, dock med beaktan av studiens kontext för generalisering. LÄS MER

  2. 2. Pojkars motivation till läsning med stöd från vårdnadshavare och skola : En studie om pojkar i årskurs 6 och deras läsvanor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Emma Sigurdsson; Elin Lindqvist; [2022]
    Nyckelord :pojkars läsning; läsförmåga; motivation; vårdnadshavare; kommunikation;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa och kvantitativa studie har pojkar i årskurs 6 och deras motivation till läsning i relation till den stöttning de får av sina lärare och vårdnadshavare undersökts. Syftet var att skapa erfarenheter och kunskaper kring hur pojkar i årskurs 6 kan motiveras till läsning och vilket stöd de kan tänkas behöva från sin skola och sitt hem. LÄS MER

  3. 3. Attityder till läsning och läsfrämjande metoder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Fia Nord; Sandra Forsberg; [2021]
    Nyckelord :elev; läslust; skönlitteratur; studieovana hem;

    Sammanfattning : Svenska pojkars läslust har minskat över tid. Kunskapsöversiktens syfte är att granska och sammanställa aktuell forskning kring pojkar från studieovana hem och deras attityder till skönlitterär läsning, samt hur lärarens val av metodik kan främja läslust. LÄS MER