Sökning: "pojkars och flickors skrivande"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden pojkars och flickors skrivande.

  1. 1. Bra jobbat pojkar! : En kvantitativ studie av skillnader i flerspråkiga flickors och pojkars skrivande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Maria Persson; Emma Ericsson; [2018]
    Nyckelord :text length; sentence lenght; long words; noun quota; girls; boys; grade three; Textlängd; meningslängd; långord; nominalkvot; flickor; pojkar; årskurs tre;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka eventuella skillnader i flickors och pojkars skrivande under grundskolans tidigare år. I studien undersöks dagbokstexter skrivna av flerspråkiga flickor och pojkar i årskurs tre. Fokus ligger på att undersöka elevernas text- och meningslängd, långord samt nominalkvot. LÄS MER

  2. 2. "Är jag inte på humör så skriver jag inte" : En kvalitativ studie kring pojkars och flickors attityd till skrivande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Else Åström; Josefin Galle; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrunden till denna studie grundas i vårt intresse för skillnader mellan pojkars och flickors attityd gentemot skrivande. Intresset har vuxit hos oss under den tid vi varit ute på i vår verksamhetsförlagda utbildning, där vi uppmärksammat att skillnader mellan könens inställning till skrivande förekommer. LÄS MER

  3. 3. Skrivande utifrån bilder i skola : Systemisk-funktionell analys av flickors och pojkars novellskrivande med inspiration från bild

    Kandidat-uppsats, Institutionen för nordiska språk

    Författare :Michael Larsson; [2012]
    Nyckelord :Elevtexter; systemisk-funktionell grammatik; genus; multimodal text; nationella prov.;

    Sammanfattning : Detta arbete presenterar en systemisk-funktionell analys av elevtexter skrivna av elever i årskurs nio. Det är totalt 24 elevtexter från ett ersättningsprov inom det nationella provet 2012 som analyseras. Tolv av de undersökta texterna är skrivna av pojkar och tolv är skrivna av flickor. LÄS MER

  4. 4. Avkodnings- och kodningsförmåga i årskurs 6 - en normering av LäSt

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Helena Martell; Per Hjertstrand; [2011]
    Nyckelord :Kodning; Avkodning; Normering; LäSt; Läs- och skrivutveckling; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Avkodning och kodning, de tekniska komponenterna i läsning och skrivning, är något som alla barn måste lära sig i de tidiga skolåren för att kunna tillgodogöra sig undervisningen och utveckla sin läsförståelse och sitt skrivande. Forskning har visat att det är viktigt att de tekniska förmågorna blir automatiserade så att barnets fokus kan flyttas från teknik till innehåll. LÄS MER

  5. 5. Skriftspråk i relation till kön och betyg En kvantitativ undersökning av gymnasieungdomars uppsatser

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Charlotte Benjaminsson; [2010-08-17]
    Nyckelord :Fundament; Meningslängd; Substantiv; Adjektiv; Verb; Kön; Betyg; Gymnasieuppsatser;

    Sammanfattning : Denna uppsats består av kvantitativa undersökningar av tre olika språkliga aspekter i gymnasieelevers texter. Det undersökta materialet är hämtade från det nationella provet i kursen Svenska B från höstterminen 2008. Undersökningsområdena är fundament, meningslängd samt de tre ordklasserna substantiv, adjektiv och verb. LÄS MER