Sökning: "pojkars situation"

Visar resultat 11 - 15 av 22 uppsatser innehållade orden pojkars situation.

  1. 11. Giftfria förskolor : inventering av förskolor och åtgärdsförslag till minskad exponering för hälsoskadliga ämnen

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Biomedical Sciences and Veterinary Public Health

    Författare :Elvira Pettersson; [2014]
    Nyckelord :kommun; förskola; inomhusmiljö; kemikalier; barn; exponering; hälsoskadliga ämnen; hormonstörande ämnen; ftalater; bisfenol A; perfluorerade ämnen; flamskyddsmedel; hälsoeffekter; reproduktionsproblem; cancer; ADHD; autism; diabetes; fetma; astma; allergi; inredning; plast; skumgummi; textil; elektronik; leksaker; hygienprodukter; rengöringsmedel; damm; mat; åtgärder;

    Sammanfattning : Många av de sjukdomar och hälsoförändringar som ökat i västvärlden de senaste decennierna kan kopplas till kemikalieexponering. Sådana åkommor är exempelvis cancer; leukemi och hjärncancer hos barn samt cancer i bröst, prostata, testiklar och sköldkörtel hos vuxna, metabola sjukdomar; fetma och diabetes, neurologiska störningar hos barn; beteendestörningar, ADHD och autism, immunsystemsstörningar; allergier, astma och ökad infektionskänslighet, reproduktionssystemsstörningar; försämrad spermiekvalitet, minskad reproduktionsförmåga och infertilitet, missbildningar på pojkars könsorgan såsom hypospadi och kryptorkism samt tidigarelagd pubertet hos flickor. LÄS MER

  2. 12. Att stimulera pojkars läslust. Bibliotekariers läsfrämjande arbete inom ramarna för den ordinarie verksamheten.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / Bibliotekshögskolan

    Författare :Anna-Kristina Rimner; [2013]
    Nyckelord :lässtimulans; läsfrämjande; pojkars läsning;

    Sammanfattning : The aim of this thesis was to examine the ways in which librarianswork to stimulate the joy of reading in boys. Four children- andschool librarians were chosen for interviews in which they wereasked questions about boys' reading and the approaches they usedto help boys. LÄS MER

  3. 13. Att synliggöra det osynliga - dokumentation i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Åsa Czernyson; Maria Mårtensson; [2013]
    Nyckelord :Dokumentation; Genus; Identitet; Pedagoger;

    Sammanfattning : Sammanfattning/abstractVårt syfte med denna studie var att problematisera dokumentationsarbetet i förskolan och visa vilka dilemman pedagogerna kan hamna i. Frågeställningar vi utgick ifrån var: Hur beskrivs pojkar, respektive flickor i dokumentationerna ur ett genusperspektiv? Hur kan barns identitetsskapande påverkas av dokumentationerna? Vem är dokumentationen till för och hur används den? För att få svar på våra frågor samlade vi in dokumentationer som pedagoger i förskolan har gjort. LÄS MER

  4. 14. Det kompetenta och beroende barnet : en undersökning om omsorg, lärande och kön

    M1-uppsats, Lärarutbildningen

    Författare :Jessica Louthander; [2013]
    Nyckelord :Care; education; gender; childhood; preschool; pick-up situation; social constructivism; Omsorg; lärande; kön; barndom; förskola; hämtningssituationen; socialkonstruktivism;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker hur samtal om omsorg och lärande fördelas under förskolans hämtningssituation. Syftet är att analysera hur det kan förstås konstruera barn och barndom. Lärande och omsorg ses som separerade begrepp för att synliggöra omsorg i en övrigt dominant diskurs om lärande. LÄS MER

  5. 15. Klimatet i omklädningsrummet-Om elevers upplevelser utav omklädningsrummet i anslutning till

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Hanna Forsmark; [2010]
    Nyckelord :Omklädningsrum; genus; Idrott och hälsa; naken; elever; Changing-room; gender; physical education; naked; pupils;

    Sammanfattning : I detta arbete har jag undersökt vad elever känner inför att befinna sig i omklädningsrummet innan och efter idrottslektionen. Jag har därmed undersökt om det förekommer oro hos eleverna inför situationen samt om det finns skillnader i flickors och pojkars föreställningar. LÄS MER