Sökning: "politik trovärdighet"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden politik trovärdighet.

  1. 1. Finansiering med gröna obligationer som institutionellt entreprenörskap : En fallstudie av en utvecklingsprocess inom LKAB

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Natanael Asplund; Per Jatko; [2022]
    Nyckelord :Grön finansiering; gröna obligationer; greenwashing; institutionellt entreprenörskap; legitimitet;

    Sammanfattning : Problem: I takt med högre politiska målsättningar kring klimat- och miljöfrågor samt ökade krav från samhället tvingas allt fler företag att ställa om sin verksamhet till att bli mer miljövänlig. Detta kan förklaras med institutionell teori och legitimitetsteori. LÄS MER

  2. 2. Handel, moral och monoteism : Religion och förmoderna handelsnätverk

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Viktor Lindbäck; [2021]
    Nyckelord :Silk Road; trade networks; psychology of religion; Axial Age; supernatural monitoring; supernatural punishment; divine reward; divine punishmet; supernatural reward; costly signaling; morality; prosociality; monotheism; Big God; Sidenvägen; handelsnätverk; religionspsykologi; axialålder; axialtid; övernaturlig övervakning; övernaturlig bestraffning; kostsam signalering; prosocialt beteende; moral; monoteism;

    Sammanfattning : This essay examines, from a religious psychological perspective and with references to current religious psychological theories, possible connections between religion and long-distance trade in pre-modern societies, with an emphasis on the Silk Road. These possible connections concern both the role of religion in trade itself; for example, in the form of supernatural monitoring and costly signaling of credibility, as well as the role of long-distance trade in the spread and formation of religions. LÄS MER

  3. 3. ”Lever den upp till hypen?” – Klart den gör när videon är sponsrad : En klassificeringsstudie av negativa kommentarer i anslutning till influencer-kampanjer på YouTube

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Sofie Andersson; Klovemark Yasmina; [2019]
    Nyckelord :Influencer Marketing; YouTube-Comments; Credibility; Negative feedback; Influencer-Marknadsföring; YouTube-kommentarer; Trovärdighet; Negativa Kommentarer;

    Sammanfattning : Due to the development of the internet and social media platforms, marketing has changed from a one-way message to a two-way commutation online, causing marketers to lose significant control of the narratives of their campaigns. Influencer marketing has become an established approach on platforms such as YouTube, but little research has focused on the consequences of the two-way communication and freedom of consumers posting comments regarding the risk of campaigns online receiving negative feedback in their respective comment sections, sometimes causing news-headlines or going viral. LÄS MER

  4. 4. TV-Underhållning eller politik? : en retorisk analys av slutdebatten i SVT inför valet 2018

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Journalistik

    Författare :Filip Nilsson; Thea Ljung; [2019]
    Nyckelord :Val 2018; Slutdebatt; Moderatorer; SVT; Politik; General Works;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur formatet i en televiserad slutdebatt påverkar bilden av politik. Uppsatsen diskuterar moderatorns roll och på vilket sätt partiledarna har möjlighet att styra och sätta sin politik på dagordningen. LÄS MER

  5. 5. Influencers -de nya opinionsledarna på den politiska arenan : En kvalitativ studie om hur kommersiella influencers trovärdighet uppfattas av deras följare när de kommunicerar opinionsbildande budskap

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Edit Linder; Felicia Bakir; [2018]
    Nyckelord :Influencers; sociala medier; opinionsbildning; trovärdighet; politik; socialt ansvar;

    Sammanfattning : Begreppet influencer har idag blivit allt mer vedertaget. Tack vare det digitala samhällets framväxt har individer med starka identiteter fått möjligheten att synas mer på sociala medier. Genom sin position och popularitet har de makten att både inspirera och påverka andra människor. LÄS MER