Sökning: "politisk PR"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden politisk PR.

  1. 1. Nyheter på ett silverfat : En studie om användandet av pressmeddelanden vid lokaltidningar i norra Sverige

    Master-uppsats, Stockholms universitet/JMK

    Författare :Felicia Danstål Skiöld; [2022]
    Nyckelord :PR; pressmeddelanden; lokaljournalistik; källkritik; politisk ekonomi; kommersialisering; informationssubventioner; churnalism;

    Sammanfattning : Informationssubventioner av olika typer – pressmeddelanden inkluderade – har fått ett allt större utrymme i journalistiken, inte minst till följd av ekonomiska påtryckningar där journalisterna måste skapa nyheter kostnadseffektivt. Därför använder de sig av färdig­paketerat material från externa aktörer. LÄS MER

  2. 2. För fri opinionsbildning och rättvisa val : En experimentell studie om effekten av transparensmeddelanden vid politisk reklam

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Caroline Dahlén; Tilda Oltegen; [2022]
    Nyckelord :credibility; transparency; critical thinking; influencers; political advertising; experiment; trovärdighet; transparens; kritiskt tänkande; influencers; politisk reklam; experiment;

    Sammanfattning : Influencers has developed to be our times opinion leaders and social media has become an arena for political information and discussion. In the most recent years they’ve also become an important part of our current political parties' marketing strategies. This has opened up both great opportunities as well as challenges. LÄS MER

  3. 3. Om politisk PR, Lögnfabriker och den publika sfärens fall : En kritisk diskursanalys av innehåll och strategi i Sverigedemokraternas PR-aktiviteter

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Medier och kommunikation

    Författare :Agnes Liminga; Östman Nellie; [2020]
    Nyckelord :Political PR; The Public Sphere; Organized Persuasive Communication; Critical Discourse Analysis; Right wing populism; Sverigedemokraterna; Politisk PR; strategisk kommunikation; kritisk diskursanalys; högerpopulism; Sverigedemokraterna;

    Sammanfattning : This study concerns political communication in general, and right-wing populist PR in particular. Research shows that the role of mass media in liberal democracies has changed as a result of emerging social- and alternative media. LÄS MER

  4. 4. Systembolagets samhällsuppdrag på den kommersiella spelplanen : En kvalitativ semiotisk innehållsanalys av Systembolagets PR

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Gulian Awde; John Persson Stridsberg; [2018]
    Nyckelord :Systembolaget; Public Relations; Political Public Relations; Public Service; PR perspective; Commercial market; Systembolaget; Public Relations; Politisk Public Relations; Samhällsuppdrag; PR perspektiv; Kommersiell spelplan;

    Sammanfattning : This study examines political PR in Systembolaget's film-commercials. This study aims at investigating how and when Systembolaget expresses their public service mission in their film-commercials. LÄS MER

  5. 5. PRATA POLITIK PÅ FACEBOOK En kvantitativ innehållsanalys av svenska politiska partiers användning av Facebook

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Emelie Hagbranth; Mikael Hermansson; [2017-10-09]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract Uppsats/Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: Medie- och kommunikationsvetenskap – PR, opinionsbildning och omvärld Nivå: Grundnivå Termin/år: VT 2017 Handledare: Nicklas Håkansson Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 57 Antal ord: 15 505 Nyckelord: Politik, Sociala medier, Facebook, Tvåvägskommunikation, Politisk kommunikation, Politics, Social media, Political Public Relations, Kommunikationsfunktioner, Framing Syfte: Denna rapport ämnar undersöka hur svenska riksdagspartier kommunicerar med befolkningen på Facebook mellan åren 2012–2016. De två ämnen som ligger till grund för undersökningen är sjukvård och utbildning. LÄS MER