Sökning: "politisk arena"

Visar resultat 1 - 5 av 71 uppsatser innehållade orden politisk arena.

  1. 1. Partipolitiskt engagerade individers upplevelser av sin politiska påverkan genom sociala medier. En kvalitativ intervjustudie av unga vuxna svenska

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Tilly Hild; [2024-03-06]
    Nyckelord :“Political efficacy”; politisk påverkan; politiskt deltagande; sociala medier; unga vuxna; “connective action”; “collective action”; beständighet;

    Sammanfattning : The younger generation of today engages less in conventional political practices than previous generations when they were young (Dezelan, 2023, p.6). LÄS MER

  2. 2. BRI:s dödsfälla - Hotet mot Politisk och Ekonomisk Självständighet i Kenya och Sri Lanka

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Philip Edler; [2024]
    Nyckelord :Chinese Belt and Road Initiative; BRI; Kenya; Sri Lanka; politisk suveränitet; ekonomiska maktbalans; Law and Political Science;

    Sammanfattning : This study examines the economic and political impact of China's Belt and Road Initiative on Sri Lanka and Kenya with the intention of discussing its implications for the states’ independence and political sovereignty. By applying a realistic international political economy (IPE) with particular emphasis on Robert Gilpin's approach within realist IPE, the study considers connections between economic growth, political sovereignty and strategic engagement within the international arena. LÄS MER

  3. 3. Politisk kommunikation och sociala medier: TikTok, en politisk arena där popcornätande och öldrickande vinner

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Edvin Kenning; Hugo Östlin; [2023]
    Nyckelord :Political communication; rhetoric; personalization; populism; frontstage; backstage; third act; TikTok; Instagram; democracy; Social Sciences;

    Sammanfattning : The study aims to provide insights into political communication on social media, particularly the rise of right-wing populist parties among young voters and their connection to the theories of personification, populism, and dramaturgy. It focuses on how the Moderate Party adapts and structures its communication strategies on TikTok and Instagram in preparation for the 2022 election to engage followers. LÄS MER

  4. 4. Att få valuta för argumenten : En kvalitativ analys av politikers argument för euron.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Hannes Sjöberg; [2023]
    Nyckelord :Politisk kommunikation; Euro; Argument; Liberalerna; Centerpartiet; Förenkling; Arenamodellen;

    Sammanfattning : 2023 har en debatt om att införa euron åter kommit upp till ytan i Sverige. Men hur argumenterar egentligen enskilda politiker för euron? Skiljer det sig när de argumenterar internt i sitt parti gentemot hur de argumenterar till väljarna? Argumenterar enskilda politiker på ett förenklat vis när de talar till väljarna? Om så är fallet riskerar väljarna att inte få en fullständig bild av frågan. LÄS MER

  5. 5. INSTAGRAM SOM ARENA FÖR POLITISK REKLAM

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Lisa Magnusson; [2022-08-01]
    Nyckelord :Riktad reklam; politisk reklam; Instagram; förstagångsväljare; integritet; sociala medier;

    Sammanfattning : In today’s society, we see advertisement everywhere. Personal-targeted advertising has also grown larger because of the information-gathering of users' personal data, in order to design advertising that will suit the individuals interests. Ahead of the upcoming election this autumn, political advertising has made rapid progress. LÄS MER