Sökning: "politisk geografi"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden politisk geografi.

  1. 1. Politisk kommunikation på Instagram ur ett visuellt perspektiv : Hur används personifierade budskap på Instagram med en fallstudie på Ulf Kristersson

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Olle Wester; Henrik Weilander; Alicia Brasch Flodén; [2023]
    Nyckelord :Political communication; Instagram; personification; Ulf Kristersson; Moderaterna.; Politisk kommunikation; Instagram; personifiering; Ulf Kristersson; Moderaterna.;

    Sammanfattning : Studien ämnar att utröna vilka semiotiska verktyg som används för att konstruera en bild av UlfKristersson på hans Instagramsida samt hur budskap blir personifierade. Detta görs genom en kvalitativ textanalys i form av en visuell textanalys. LÄS MER

  2. 2. Populist, javisst : En kvalitativ studie om svenska politiska aktörers användning av populism i politisk kommunikation

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Sofia Giotas; [2023]
    Nyckelord :Populism; political communication; election campaign; Almedalen; election; Populism; politisk kommunikation; Almedalen; valrörelser; val;

    Sammanfattning : Populism har de senaste åren blivit ett ökande fenomen i västvärlden, där partier och politiska aktörer som benämns som populistiska vinner alltmer mark. Även årets riksdagsval i Sverige följde denna trend, där Sverigedemokraterna (ett parti som har beskrivits som populistiskt) blev det näst största partiet och samarbetsparti till den nya regeringen. LÄS MER

  3. 3. Supergröda eller samhällsbörda? : En politisk-ekologisk analys av relationen mellan det svenska samhället och industrihampa (Cannabis Sativa L.)

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för naturgeografi

    Författare :Tom Luthander; [2023]
    Nyckelord :Cannabis sativa L.; industrial hemp; sustainable development; political ecology; regulation; policy; human geography; political geography; economic geography; social geography; physical geography; hemp cultivation; hemp; Cannabis sativa; Cannabis sativa L.; industrihampa; hampa; odling; hampaodling; hållbar utveckling; politisk ekologi; reglering; kontroll; regelverk; politik; politisk geografi; ekonomisk geografi; kulturgeografi; naturgeografi; geografi;

    Sammanfattning : The agricultural sector plays a crucial role in securing a more sustainable livelihood for the world's growing population. An expanded cultivation of multifunctional and environmentally smart crops like industrial hemp (Cannabis sativa L.) can thus be part of the solution in meeting the increasingly high demands of sustainable development. LÄS MER

  4. 4. Den ontologiska säkerhetens politiska geografi samt neokoloniala tendenser : En kvalitativ diskursanalys av hur den svenska legitimeringen av visitationszoner i utsatta områden, uttryckt i 32 motioner, kan problematiseras

    Kandidat-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Stella Godeau; [2023]
    Nyckelord :Visitationszoner; utsatta områden; ontologisk säkerhet; politisk geografi; postkolonialism; poststrukturalistisk diskursanalys; identitetskonstruktioner;

    Sammanfattning : Flertalet motioner som berör förslag om visitationszoner i utsatta områden har överlämnats till Sveriges riksdag. Förslagen behandlar att polisen, efter åklagarbeslut, bör ges möjlighet att upprätta tidsbegränsade samt geografiskt avgränsade visitationszoner, där kroppsvisitation och husrannsakan får företas utan att någon konkret misstanke om brott föreligger. LÄS MER

  5. 5. Den digitaliserade politikern : En kvalitativ socialsemiotisk studie på hur svenska partiledare konstruerar ett personligt varumärke på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Klara Villebeck; [2023]
    Nyckelord :Political communication; Political marketing; Personal branding; Personalization; Social semiotics; Social media; Mediatized politics; Instagram; Politisk kommunikation; Politisk marknadsföring; Personligt varumärke; Personalisering; Socialsemiotik; Sociala medier; Medialiserad politik; Instagram;

    Sammanfattning : Den politiska kommunikationen har alltid varit nära kopplad till medier och i ett ständigt förändrat medielandskap har politiska partier och aktörer desto mer varit i behov av att anpassa sina strategier för att nå ut med sina budskap. Till följd av digitaliseringens stora genomslag har den visuella politiska kommunikationen blivit mer betydelsefull än någonsin tidigare där politiker kan kommunicera direkt till sina följare genom sociala plattformar. LÄS MER