Sökning: "politisk kommunikation facebook"
Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden politisk kommunikation facebook.
1. En narrativ analys av den offentliga diplomatiska strategin: Sveriges strategiska politiska kommunikation i sociala medier
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : The field of public diplomacy has become increasingly dependent on the general digitalization in society, and its use of social media platforms as a mean to spread their political message to the general public. Digitalization has made public diplomacy more attainable for the masses, but it has also given states a larger responsibility in which messages they want to convey to the public. LÄS MER
2. En digital interaktionsordning – identifikation som medierande faktor till politisk polarisering
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Politisk polarisering kvarstår som en av de stora påverkanskrafterna till det demokratiska samhället, samtidigt som sociala mediers roll i folkets politiska aktivitet fortsätter att vara framträdande. Mycket forskning har genomförts på politisk polarisering, men en brist på identitetsperspektiv utgör ett övergripande problem för många studier. LÄS MER
3. FACEBOOK – HÄR SNACKAR VI POLITIK - En jämförande studie av riksdagspartiernas användning av Facebook i valrörelser
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att beskriva hur svenska politiska partier har använt sig av Facebook under de två senaste riksdagsvalen för att kommunicera med mottagarna. Teori: Studier i politisk kommunikation på sociala medier, nätverkslogik och dagordningsteorin Metod: Kvantitativ innehållsanalys Material: 1085 inlägg som riksdagspartierna publicerade på Facebook under månaden innan riksdagsvalen 2014 och 2018 Resultat: Undersökningen visade att riksdagspartierna har förändrat sin kommunikation på Facebook i flera avseenden mellan valrörelserna 2014 och 2018. LÄS MER
4. Memkrigen - Politiska mem som retoriskt vapen på Facebook i Sverige
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Syfte: Att undersöka retoriken i politiska mem i en svensk kontext. Teori: Shifmans mem, Jenkins modes, deltagarkultur och retoriken. Metod: Retorikanalys för visuella budskap. Material: 254 mem publicerade på Facebook-sidorna Politiskt Inkorrekt och Panikfakta, från månaden fram till valdagen 2018. LÄS MER
5. Make EU Lagom Again: En kvalitativ studie över populism som ett kommunikativt fenomen i en svensk valrörelse
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikationSammanfattning : This is a qualitative study on the strategic communication that Kristdemokraterna use in their campaign for the European parliament 2019, Make EU Lagom Again from a perspective on populism as a political communication style. This in order to expand the knowledge on how populism as a communicative phenomenon can be understood in the context of Swedish politics. LÄS MER