Sökning: "politisk kommunikation framing"
Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden politisk kommunikation framing.
1. Politisk kommunikation i det moderna medielandskapet : En frameanalys på Sverigedemokraterna och Vänsterpartiets framställningar av säkerhetspolitik på sociala medier och dess interaktioner från allmänheten
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : The purpose of this study is to examine how political communication of security policy is presented by Swedish parliamentary parties in the context of media development. Political actors have been given increased opportunities to communicate with the public, therefore the aim of this study is also to investigate how their political communication affects the interactions that it creates, such as readers' commentary on social media. LÄS MER
2. Politisk kommunikation vid kris : En kvalitativ innehållsanalys av svenska statsministrars tal till nationen
Kandidat-uppsats, FörsvarshögskolanSammanfattning : Sweden has seen an increase in the use of “speech to the nation” by the recent Prime ministers. It is a type of speech reserved for major crises and since 1974 just six have been held, four of them since 2020. LÄS MER
3. “Gilla om du vill ha en valrörelse som handlar om sakfrågor istället för smutskastning” - En kvantitativ innehållsanalys om negativa kampanjer på politiska partiers Instagram
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Executive summary The political strategic communication that involves mapping the opponent's weaknesses and aiming criticism towards the opponent can be found far back in time. How this criticism has been applied is something that has varied, but the phenomenon is often referred to as negative campaigning. LÄS MER
4. Influencerjournalistik, Bu eller Bä? : En kvalitativ textanalys av Margaux Dietz Youtubeserie Partitempen
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Denna studien undersöker om influencern Margaux Dietz följer de journalistiska idealen sanning, objektivitet och noggrannhet samt huruvida hon gestaltar sina intervjuobjekt likvärdigt i säsong 2 av Youtubeserien Partitempen där hon intervjuar Sveriges partiledare. Som influencer har Dietz varken juridiskt ansvar eller någon publicist som kvalitetsgranskar hennes innehåll vilket kan resultera i att subjektiva budskap och felaktig information sprids. LÄS MER
5. "Klimatomställningen är vår tids ödesfråga" : En kvalitativ studie av svenska politiska partiers gestaltning av klimatet i sina valmanifest år 2022
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Under den svenska valrörelsen år 2022 riktades kraftig kritik mot de politiska partiernas smala debatt om vår tids viktigaste fråga, klimatet. Syftet med studien är därför att bidra med kunskap om hur klimatet gestaltas i politisk kommunikation i den svenska valrörelsen år 2022. LÄS MER