Sökning: "politisk kommunikation"

Visar resultat 1 - 5 av 286 uppsatser innehållade orden politisk kommunikation.

  1. 1. Att utesluta eller inte utesluta : En komparativ analys av Sverigedemokraternas framgång och Dansk Folkepartis motgång

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Matti Welin; [2021]
    Nyckelord :Populism; Sweden Democrats; Danish Peoples Party; Political communication; Political Strategies; Populism; Sverigedemokraterna; Dansk Folkeparti; Politisk kommunikation; Politiska strategier;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to analyze why the Sweden Democrats (SD) continued to grow in the 2018 election, while the Danish Peoples Party (DF) lost over half of their support in the election in 2019. By using a structured, focused comparative method, the essay analyses the similar political systems of Denmark and Sweden, focusing on the traditional established parties’ different strategies to gain back the voters lost to populists. LÄS MER

  2. 2. FACEBOOK – HÄR SNACKAR VI POLITIK - En jämförande studie av riksdagspartiernas användning av Facebook i valrörelser

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Axel Blomdahl; Elias Källén; Peter Lindqvist; [2020-06-25]
    Nyckelord :Facebook; politisk kommunikation; riksdagsval; sociala medier; valkampanj;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att beskriva hur svenska politiska partier har använt sig av Facebook under de två senaste riksdagsvalen för att kommunicera med mottagarna.Teori: Studier i politisk kommunikation på sociala medier, nätverkslogik och dagordningsteorinMetod: Kvantitativ innehållsanalysMaterial: 1085 inlägg som riksdagspartierna publicerade på Facebook under månaden innan riksdagsvalen 2014 och 2018Resultat: Undersökningen visade att riksdagspartierna har förändrat sin kommunikation på Facebook i flera avseenden mellan valrörelserna 2014 och 2018. LÄS MER

  3. 3. ATT SLÅ, ELLER INTE SLÅ, ÅT ALLA HÅLL? - En kvantitativ innehållsanalys av partiskhet i det politiska satirprogrammet Svenska nyheter

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Mårten Brorsson; Måns Ericsson; Mathias Hegeland; [2020-06-25]
    Nyckelord :Partiskhet; politisk satir; public service;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka huruvida det förekommer partiskhet i SVT:s politiska satirprogram Svenska nyheter.Teori: Studier i mediernas partiskhet, nyhetsvärdering och medielogikMetod: Kvantitativ innehållsanalysMaterial: Säsong 3 och 4 av Svenska nyheter. Totalt 20 avsnitt á 30 minuter. LÄS MER

  4. 4. What's not to like? : Historiebruk kring Ivan Aguéli 1920-2020

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Johan Arvidsson Lille; [2020]
    Nyckelord :Ivan Aguéli; use of history; culture of history; symbolic figure; Ivan Aguéli; historiebruk; historiekultur; symbolgestalt;

    Sammanfattning : This essay studies the use of history concerning the Swedish nineteenth century painter Ivan Aguéli. It places itself in the field of didactics of history where, in this case, the use of history on a societal scale is being analyzed. LÄS MER

  5. 5. Politiken är ett skämt : En kvalitativ intervjustudie om mediekonsumenters syn på politiska memes och Greta Thunberg

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Raffael Antonio; [2020]
    Nyckelord :Greta Thunberg; memes; social media; qualitative interview analysis; media consumers; media producers; generation; memes; sociala medier; kvalitativ intervjuanalys; mediekonsumenter; medieproducenter; generation;

    Sammanfattning : Author: Raffael Antonio Title: The politics are a joke - a qualitative interview analysis about the view of media consuments on memes and Greta Thunberg.   The purpose of this study is to look closely at the media consumers and their views on political memes and how other consumers and producers on social media are producing Greta Thunberg as a political figure by the help of memes. LÄS MER