Sökning: "politisk påverkan i sociala medier"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden politisk påverkan i sociala medier.
1. Kvinna, Liv, Frihet: En antropologisk studie om betydelsen av den feministiska proteströrelsen i Iran för svensk-iranska kvinnor
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studierSammanfattning : Jina Mahsa Aminis död har uppmärksammats över hela världen där omfattande manifestationer och reaktioner i den politiska världen har nålat fast kvinnors rättigheter på den politiska tavlan. Denna studie undersöker betydelsen av den feministiska proteströrelsen i Iran för svensk-iranska kvinnor genom att titta på den komplexa frågan om kulturell identitet och dess påverkan. LÄS MER
2. Politisk kommunikation och sociala medier: TikTok, en politisk arena där popcornätande och öldrickande vinner
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikationSammanfattning : The study aims to provide insights into political communication on social media, particularly the rise of right-wing populist parties among young voters and their connection to the theories of personification, populism, and dramaturgy. It focuses on how the Moderate Party adapts and structures its communication strategies on TikTok and Instagram in preparation for the 2022 election to engage followers. LÄS MER
3. Att rösta är good enough : En studie om ungdomars upplevda hinder för att gå med i politiska partier.
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknikSammanfattning : Det aktiva deltagandet inom traditionella former för politik såsom politiska partier har de senaste decennierna minskat drastiskt. Särskilt unga är en grupp som allt mer använder sig av andra vägar in i politiken för att påverka denna, såsom sociala medier. LÄS MER
4. Jakten på politiskt engagemang: En kvantitativ innehållsstudie om hur politiska partier skapar engagemang på sociala medier
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikationSammanfattning : Engagemang på sociala medier inom politisk kommunikation är ett aktuellt forskningsområde för strategisk kommunikation. I det digitala samhället finns det starka incitament för partier att skapa ett högt engagemang på sociala medier för att nå ut med sina politiska budskap. LÄS MER
5. För fri opinionsbildning och rättvisa val : En experimentell studie om effekten av transparensmeddelanden vid politisk reklam
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Influencers has developed to be our times opinion leaders and social media has become an arena for political information and discussion. In the most recent years they’ve also become an important part of our current political parties' marketing strategies. This has opened up both great opportunities as well as challenges. LÄS MER