Sökning: "politisk reklam"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden politisk reklam.

  1. 1. Valaffischen som visuellt kommunikationsmedel

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Kultur och samhälle

    Författare :Karl Stigland; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka valaffischen som visuellt kommunikationsmedel. Genom en kvalitativ innehållsanalys har sex stycken valaffischer från riksdagsvalet 2018 undersökts. De tre största partierna SD, S, och M bidrar med två affischer vardera och budskap, utformning och retorik har sedan jämförts. LÄS MER

  2. 2. Valet 2018 - svänger du åt vänster, svänger jag åt höger : En kvalitativ semiotisk, retorisk och ideologisk analys av Vänsterpartiets och Sverigedemokraternas valfilmer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap; Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Katja Sjöblom; Sanna Staflund; [2019]
    Nyckelord :Political communication; semiotics; rhetorics; ideology; election films; political advertisement; Politisk kommunikation; semiotik; retorik; ideologi; valfilmer; politisk reklam;

    Sammanfattning : Den här studien fokuserar på hur Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna konstruerat en av sina valfilmer inför valet 2018. Studiens syfte är att undersöka hur visuella och retoriska medel används och samverkar samt hur respektive partis ideologi tydliggörs i valfilmerna. LÄS MER

  3. 3. Kampanjfilmen - en talhandling till folket

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Sara Pettersson; [2018]
    Nyckelord :Analys; kampanjfilm; semiotiska resurser; samtal; retorik; stilfigur;

    Sammanfattning : Politisk reklam i form av kampanjfilmer har sedan 2010 varit ett medieformat svenska partier använder sig av för att nå ut med sina politiska budskap till väljarkåren. I den här uppsatsen analyseras Nya Moderaternas officiella kampanjfilm från 2018 och den har visats i de kommersiella tv-kanalerna inför valet och på så sett nått ut till en bred och varierad målgrupp. LÄS MER

  4. 4. "Nu kommer framtidens valrörelse vara på sociala medier, men vi är inte där, vi är inte där än." : En studie om det svenska personvalet 2018 ur ett kommunikativt perspektiv.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap; Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Martin Odnell; Felix Gran; [2018]
    Nyckelord :Personvalskampanj; personval; politisk kommunikation; politisk misstro; kvalitativ intervjuanalys; sociala medier;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att analysera vilka egenskaper politiker som bedrev en personvalskampanj till valet 2018 valde att kommunicera ut till väljarna, genom vilka kanaler man ämnade att göra detta samt om de upplevde svårigheter att kommunicera med väljarna. Forskning visar att det finns en ökad misstro bland väljarna mot politiker och politisk reklam. LÄS MER

  5. 5. Reklam på sociala medier – personlig eller integritetskränkande? : En studie om användares syn på individ anpassad reklam

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Informatik

    Författare :Pernilla Stagnebo; [2018]
    Nyckelord :Sociala medier; Datainsamling; Reklam; Facebook; Big data; Individanpassad reklam;

    Sammanfattning : Många företag fokuserar sin reklam på sociala medier idag då de kan, utifrån användarnas beteende, utforma reklam som passar varje individ. Facebook har 2.2 miljarder aktiva användare världen över och är därmed en tacksam plats för företag att annonsera på. LÄS MER