Sökning: "politisk socialisering"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden politisk socialisering.

  1. 1. DISKRIMINERINGSGRUNDERNAS ROLL FÖR UPPLEVD DISKRIMINERING

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Lina Christiansson; [2023-02-06]
    Nyckelord :Diskriminering; diskrimineringslagstiftning; migration; integration paradox; acculturation; cultural fluency; politisk socialisering;

    Sammanfattning : The topic of anti-discrimination policies in European countries has gained salience due to global migration flows and Europe’s increasing importance as a destination region. However, the national anti-discrimination policies in European countries are diverse. LÄS MER

  2. 2. Portraits of Participation : An interview study on the effects of social learning theory mechanisms on political participation

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jakob Olsson; [2023]
    Nyckelord :Social learning theory; social interactions; political socialization; political participation; voting; democracy; theory building; theory developing; mechanisms; Social inlärningsteori; sociala interaktioner; politisk socialisering; politiskt deltagande; röstning; demokrati; teoribyggande; mekanismer;

    Sammanfattning : If democratic society is to avert the dire straits that may come from decreasing levels of political participation and civic engagement, all potential explanatory factors must be explored. The purpose of this paper is to i) elucidate how the modeling and self-efficacy mechanisms of social learning theory affect individuals’ decisions to participate politically or not, and ii) assess the applicability of the relatively unutilized social learning theory in studies on political socialization and participation, respectively. LÄS MER

  3. 3. Värdegrund i förändring : En tematisk textanalys av grundskolans värdegrund och dess överensstämmelse med examensordningen för grundlärare 1994–2022

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sandra Edin; Sanna Stenberg; [2022]
    Nyckelord :Värdegrund; läroplan; lärarutbildning; historisk förändring; Biesta; tematisk textanalys;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att analysera hur skolans värdegrund har förändrats i grundskolans läroplaner mellan 1994–2022 samt hur värdegrunden överensstämmer med examensordningen för grundlärare under samma tidsperiod. Studien utgår från följande frågeställningar: ”Vilka normer och värden innehåller skolans värdegrund i grundskolans läroplaner Lpo 94, Lgr 11 och Lgr 22?”, ”Hur överensstämmer skolans värdegrund med examensordningen för grundlärare mellan 1994–2022?” samt ”Hur har skolans värdegrund och överensstämmelsen med examensordningen för grundlärare förändrats över tid?”. LÄS MER

  4. 4. Att göra ras för barn : En kritisk analys av representation i svenska barnböcker

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Josef Schatii; [2020]
    Nyckelord :Ras; barnlitteratur; etisk läsning; alteritet; vithet; dekonstruktion;

    Sammanfattning : För de flesta barnen i dagens samhälle fyller barnboken en väsentlig funktion för inlärning och socialisering samtidigt som den kan förstås som ett möte med världen varigenom barns identitet börjar konstrueras i tidig ålder. I denna studie har representation i ett urval svenska barnböcker undersökts utifrån ett kritiskt rasperspektiv i syfte att framhäva ras som en aktuell analytisk ingång i barnbokens värld. LÄS MER

  5. 5. När demokratifostran tas i egna händer : En kvalitativ intervjustudie om lärares inställning till elevers deltagande i proteströrelser under skoltid

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Camilla Eriksson; [2020]
    Nyckelord :samhällskunskap; politisk socialisering; lärare; närbyråkrater; proteströrelser; aktivism; Fridays for Future;

    Sammanfattning : Contributing to the discussion of different groups’ attitudes towards protest movements, this essay aims to examine and describe Swedish teachers’ attitudes towards students’ participation in protest movements during the school day. The topic is relevant since teachers can play a significant role in the political socialisation of the citizens, decision makers and legislators of tomorrow. LÄS MER