Sökning: "polyas"
Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade ordet polyas.
1. Applications of Random Walks : How Random Walks Are Used in Wilson's Algorithm and How They Connect to Electrical Networks
Master-uppsats, Uppsala universitet/Sannolikhetsteori och kombinatorikSammanfattning : In this master thesis we will show how random walks are used in Wilson's algorithm to generate spanning trees of graphs, and how they can be used to calculate the number of spanning trees in a graph. We will also explore the connection between electrical networks and random walks, and how this connection can be exploited to prove Pólya's theorem (normally proved with probability and combinatorics) using electrical arguments. LÄS MER
2. Påverkar kontexten? : En empirisk studie om flerspråkiga elevers arbete med textbaserade problemlösningsuppgifter.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Den empiriska studien syftar till att bidra till en ökad förståelse för hur uppgiftskontext påverkar flerspråkiga elever i problemlösningsprocessen vid arbete med textbaserade problemlösningsuppgifter. För att finna hur de flerspråkiga eleverna påverkas av uppgiftskontexten, samt vilka strategier eleverna tilltar om de upplever svårigheter i tolkningsfasen har observationer och intervjuer använts som datainsamlingsmetoder. LÄS MER
3. Elevers utmaningar vid problemlösning utifrån Polyas lösningsstrategier : En systematisk litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Det finns ett stort behov i Sverige att satsa på matematik i skolan, det visar både PISA och TIMSS-undersökningar. Nationella proven visar även att många elever presterar sämre på uppgifter som bearbetar problemlösningsförmågan. LÄS MER
4. "Har du läst uppgiften?" : - En studie om hur matematiklärare arbetar för att hjälpa elever förstå en uppgifts innehåll
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Lärares arbete med elevers förståelse för innebörden av matematiska uppgifter an-sågs av bland annat George Polya vara åsidosatt. Studiens syfte var att ta reda påvilka strateiger högstadielärare använder för att stödja elevers förståelse. LÄS MER
5. Vägen till förståelse : En konkretisering av en matematisk problemlösningsprocess och dess implementering i undervisning
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Intresset bakom denna studie är att skapa en konkretisering till elever av Pólyas fyrastegsprocess för bearbetning av matematiska problem. De fyra stegen som Pólya föreslår för bearbetning av matematiska problem är: förståelseskapande för problemets innebörd, planerande av lösningsarbete, genomförande av lösningsarbete samt utvärdering av lösningsprocessen. LÄS MER