Sökning: "pop genrer"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden pop genrer.

  1. 1. The Gunnlod Dataset : Engineering a dataset for multi-modal music generation

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Emil Johansson; Joel Lindgren; [2023]
    Nyckelord :Computer generated music; machine learning; musical instrument digital interfaces; ethics;

    Sammanfattning : This report details the creation of a new dataset named the Gunnlod dataset (after the Norse giantess who guarded the mead of poetry) for use in research in the field of machine learning as applied to music creation, particularly multi-modal music in the MIDI format of symbolic music representation. The dataset is based on a subset of approximately four fifths of the Lakh MIDI dataset. LÄS MER

  2. 2. Vad ska vi göra idag? : Musiklärares prioriteringar inom givna ramar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Michael Klemmé; [2022]
    Nyckelord :Ramfaktorer; personliga ramar; musikämnet; musikpedagogik; musiklärare; musikundervisning; Lgr11; Lgr22;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få fördjupad kunskap om hur musiklärare prioriterar olika moment utifrån det centrala innehållet i läroplanen i förhållande till tidsplanen för musikämnet, samt vilka ramar som styr dessa prioriteringar. I studien intervjuades 6 musiklärare som alla undervisar i högstadiet och materialet bearbetades sedan och analyserades utifrån ett ramfaktorteoretiskt perspektiv där sex ramfaktorer tydligast framträtt ur empirin och således valts ut att studera. LÄS MER

  3. 3. Jag sjunger med fingrarna: En studie om symbiosen mellan ackompanjatör och sångare från ett pianistiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Kevin Nguyen; [2021]
    Nyckelord :Ackompanjemang; Interpretation; Musikpedagogik; Piano; Samspel; Sång; Sångtext; Utbildningsvetenskap Accompaniment; Educational Science; Interaction; Lyrics; Music Education; Singing; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study examines the aspects that affects the musical performance between an accompanist and a singer. It also examines the different tools and approaches the accompanist and the singer have at their disposal in different genres. LÄS MER

  4. 4. Sångare i teorin : Inkorporering av musikteori i enskild sångundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Lisa Stenfelt; [2021]
    Nyckelord :sångundervisning; musikteori; sång; sångimprovisation; improvisation; musikpedagogik;

    Sammanfattning : I detta arbete undersöks hur enskild sångundervisning kan utformas så att sångelever kan få med sig musikteoretiska verktyg, likt elever med andra instrument, att använda vid såväl instudering som improvisation och musikskapande. Fokus har varit sångundervisning inom Contemporary Commercial Music (CCM) – ett paraplybegrepp som innefattar genrer som pop, soul, jazz, country, rock, r’n’b och hiphop. LÄS MER

  5. 5. Instuderingsfunderingar: Pianolärares syn på gehör och notläsning på estetiska programmet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Anton Jaensson; [2021]
    Nyckelord :Gymnasiet; Gehör; Notläsning; Digitala verktyg; Piano; Pianoundervisning; Estetiska Programmet; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Gymnasium; Piano education; Digital tools; Note reading; Playing by ear; Educational Science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Följande studie strävar efter att sammanställa uppfattningar och insikter hos erfarna pianolärare på gymnasium i frågor kring gehör och notläsning. Samtliga informanter undervisar främst i gehörsmusik som jazz och rock/pop. LÄS MER