Sökning: "populärkultur i förskola"
Visar resultat 21 - 25 av 45 uppsatser innehållade orden populärkultur i förskola.
21. Spindelmannen eller Elsa Beskow? : En studie om hur förskollärare uppfattar att de möter populärkultur ur barns perspektiv samt hur populärkultur syngliggörs i den pedagogiska miljön.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Tidigare forskning visar att populärkultur traditionellt inte värderas högt inomlärande institutioner, som skola och förskola. Samtidigt visar ny statistik frånStatens medieråd (2015) att film, tv-‐‑spel och andra medier är en stor del avbarns levda vardagsliv idag. Med ny teknik är populärkultur dessutom än merlättåtkomlig. LÄS MER
22. Barns litteracitetsskapande genom populärkulturen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : I studien har vi undersökt hur pedagogerna arbetar på förskolan med barns litteracitetsskapande. Syftet med studien var att se hur pedagogerna tar tillvara på barns tidigare erfarenheter av populärkultur i arbetet med litteracitetshändelser. Denna kvalitativa studie baseras på intervjuer med 14 pedagoger från olika förskolor. LÄS MER
23. Populärkultur i förskolan : - En kvalitativ studie om pedagogers samtal kring barn och populärkultur
M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Populärkultur utgör en central del av dagens massmediala samhälle och barn anses vara en aktiv målgrupp inom detta område. På grund av barns många möten med populärkulturella influenser är det ett aktuellt ämne för såväl hemmet som för förskolans verksamhet. LÄS MER
24. ”Indiana Jones har varit i Japan” En studie om förskoleklasselevers populärkulturella intressen och dess bidrag till undervisningen
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitetSammanfattning : Syfte: Både förskola och skola ska ta sin utgångspunkt i barn och elevers rådande erfarenheter. I förskolan lyfter man också tydligt fram vikten av att utgå från barnens intresse. Idag är populärkultur en betydande del av dessa erfarenheter och intressen. LÄS MER
25. ”Här leker vi inte pang pang Lucky Luke!” : Om pedagogers ambivalens till populärkultur i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : The purpose of this paper is to examine teachers' approach to popular culture in preschool. The questions we want answered are: What approach do educators have to popular culture in preschool and what underlies that approach? Is there a high - and low culture in preschool? If educators bring popular culture into the preschool, how then is it used? Do children’s culture influence everyday life in preschool? We have employed qualitative methods to seek answers to our questions. LÄS MER