Sökning: "populärkultur i förskola"

Visar resultat 21 - 25 av 45 uppsatser innehållade orden populärkultur i förskola.

  1. 21. Spindelmannen eller Elsa Beskow? : En studie om hur förskollärare uppfattar att de möter populärkultur ur barns perspektiv samt hur populärkultur syngliggörs i den pedagogiska miljön.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Elinor Lövgren Silva; Josefin Glada; [2016]
    Nyckelord :Barnkultur; barns kultur; barns inflytande; barns perspektiv; digital miljö; förskola; miljö; pedagogers styrning; pedagogers ansvar; populärkultur;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att populärkultur traditionellt inte värderas högt inomlärande institutioner, som skola och förskola. Samtidigt visar ny statistik frånStatens medieråd (2015) att film, tv-­‐‑spel och andra medier är en stor del avbarns levda vardagsliv idag. Med ny teknik är populärkultur dessutom än merlättåtkomlig. LÄS MER

  2. 22. Barns litteracitetsskapande genom populärkulturen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Jennie Ohlzon; Regina Ritscher; [2016]
    Nyckelord :popular culture; literacy; preschool; teaching; populärkultur; litteracitet; förskola; lärande;

    Sammanfattning : I studien har vi undersökt hur pedagogerna arbetar på förskolan med barns litteracitetsskapande. Syftet med studien var att se hur pedagogerna tar tillvara på barns tidigare erfarenheter av populärkultur i arbetet med litteracitetshändelser. Denna kvalitativa studie baseras på intervjuer med 14 pedagoger från olika förskolor. LÄS MER

  3. 23. Populärkultur i förskolan : - En kvalitativ studie om pedagogers samtal kring barn och populärkultur

    M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lisa Martinsson; Kristin Malmström; [2016]
    Nyckelord :Populärkultur; förskola; pedagoger; barn; socialkonstruktionism; diskurspsykologi;

    Sammanfattning : Populärkultur utgör en central del av dagens massmediala samhälle och barn anses vara en aktiv målgrupp inom detta område. På grund av barns många möten med populärkulturella influenser är det ett aktuellt ämne för såväl hemmet som för förskolans verksamhet. LÄS MER

  4. 24. ”Indiana Jones har varit i Japan” En studie om förskoleklasselevers populärkulturella intressen och dess bidrag till undervisningen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Ann-Charlotte Jönsson; [2015-03-16]
    Nyckelord :Förskoleklass; Populärkultur; Literacy; 4 språkliga repertoarer;

    Sammanfattning : Syfte: Både förskola och skola ska ta sin utgångspunkt i barn och elevers rådande erfarenheter. I förskolan lyfter man också tydligt fram vikten av att utgå från barnens intresse. Idag är populärkultur en betydande del av dessa erfarenheter och intressen. LÄS MER

  5. 25. ”Här leker vi inte pang pang Lucky Luke!” : Om pedagogers ambivalens till populärkultur i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Malin Ritari; Diana Hussein; [2015]
    Nyckelord :Popular culture; preschool; children s culture; socio- cultural; teachers values; Populärkultur; förskola; barnkultur; sociokultur; pedagogers värderingar;

    Sammanfattning : The purpose of this paper is to examine teachers' approach to popular culture in preschool. The questions we want answered are: What approach do educators have to popular culture in preschool and what underlies that approach? Is there a high - and low culture in preschool? If educators bring popular culture into the preschool, how then is it used? Do children’s culture influence everyday life in preschool?  We have employed qualitative methods to seek answers to our questions. LÄS MER