Sökning: "populärkultur och identitet"
Visar resultat 1 - 5 av 43 uppsatser innehållade orden populärkultur och identitet.
1. "Du, har du sett min Gucciväska?" : En kvalitativ undersökning om hur kapital, respektabilitet och humor används för att gestalta klass i tv-serien Solsidan
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Populärkultur är en social arena där det sker reproduktioner av normer och strukturer i samhället. Att undersöka tv-serien Solsidan kan synliggöra hur människor relaterar till varandra och hur samhälleliga problem som berör klass framställs i serien. LÄS MER
2. Att erövra femininitet : En narrativ analys av sexualitet och identitet hos utvalda kvinnliga karaktärer i tv-serien Euphoria
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)Sammanfattning : Euphoria is a popular tv-series that has become a part of popular culture with its dark imagery and strong characters. The characters became a big discussion in social media and mantras that people are taking inspiration from. The series has become a phenomenon in social media where people recreate the characters makeup and outfits. LÄS MER
3. Alla vill lyssna på musik : En analys av populärkultur i religionskunskapsundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : Abstract En kvalitativ studie av hur lärare uppfattar populärkultur i förhållande till religion och undervisningen i religionskunskap. Genom införandet av populärkultur i ”Lgr 11” och det centrala innehåll som anger att undervisningen i årskurs 7–9 ska behandla populärkulturen i samband med studiet av identitet och livsfrågor kan populärkulturen anses ha fått en etablerad position inom religionskunskapsundervisningen. LÄS MER
4. Färgstark monark, en normbrytande avspark? : En semiotisk analys av Young Royals
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaperSammanfattning : The audience interpret popular cultural messages individually depending on their cultural background. Popular culture can reveal hidden ideological messages important for understanding how popular culture can maintain ideals and stereotypical norms. LÄS MER
5. Ebba Busch har ordet på Instagram : En multimodal studie om politisk kommunikation i förändring
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : De sociala medierna och onlinekulturen har öppnat upp för en ny typ av politisk kommunikation. Det användargenererade innehållet i sociala medier har möjliggjort för politiker att få fram en mer personaliserad bild av sig själva. Utifrån det personaliserade innehållet kan politiker nu skapa en önskvärd identitet online. LÄS MER