Sökning: "populärkultur och identitet"
Visar resultat 16 - 20 av 43 uppsatser innehållade orden populärkultur och identitet.
16. Vaiana - en ny sorts Disneyprinsessa? En genusanalys av Vaiana ur barns perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : I denna studie har filmen Vaiana (2016) analyserats ur ett genusperspektiv med inslag av barndomssociologiska definitioner av barn, barndom och populärkultur. Syftet med denna studie är att ur ett vuxet perspektiv och ur barns perspektiv analysera hur genus framställs i Vaiana. LÄS MER
17. Skam - En blivande klassiker i svenskundervisningen?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : I uppsatsen undersöks vad tv-serier, och framförallt Skam har för didaktisk potential och om eleverna lär sig något av att arbeta med Skam utifrån kursplanen i svenska. Lärare bör ha kunskap och ett intresse om vilka texter som väcker ett känslomässigt engagemang och som utvecklar eleverna. LÄS MER
18. ”I DET HÄR LÄGET ÄR JAG SÅ OTROLIGT VIKTIG FÖR HENNE OCH DET FÅR JAG EN KICK AV” En kritisk diskursanalys av konstruktionen av faderskapet i Alex & Sigges podcast
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Abstract Uppsats/examensarbete: 15 hp Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin/år: Vårterminen 2017 Handledare: Johanna Arnesson Kursansvarig: Malin Svenningsson Sidantal: 66 Antal ord: 20 050 Nyckelord: Faderskap, podcast, populärkultur, livsstilsmedier, diskurs, hegemonisk maskulinitet, barnorienterad maskulinitet, kritisk diskursanalys, Fairclough, representation, identitet, ideologi, Alex och Sigge Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur faderskapet konstrueras i Sveriges största livsstilspodcast. Teori: Faircloughs kritiska diskursanalys som teori, begreppen populärkultur och livsstilsmedier, hegemonisk maskulinitet samt barnorienterad maskulinitet. LÄS MER
19. ”VI KANSKE ÄR SOM YING OCH YANG. HAN ÄR KÅT, JAG ÄR TORR. HAN ÄR GLAD, JAG ÄR LEDSEN. HAN ÄR KILLE, JAG ÄR TJEJ.”
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : I vår studie ville vi undersöka och synliggöra hur en populärkulturell produkt konstruerar och porträtterar ungas sexualitet. Som grund för vår analys valde vi att titta på filmatiseringen av Linas kvällsbok som ett exempel på en populärkulturell produkt. LÄS MER
20. Bang Bang! I Shot You Down With A Straight Bullet
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka hur fan-aktivistiska praktiker online kan skapa gemenskap bland fans och bidra till social förändring för hbtq-personer. Genom att använda kvalitativ innehållsanalys fördjupar jag mig i åtta artiklar som analyserar fansens engagemang, gemenskap och praktiker, relationen mellan producent och fans samt begreppet bury your gays. LÄS MER