Sökning: "populärkultur religionsvetenskap"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden populärkultur religionsvetenskap.
1. Film och religion : En undersökning om populärkulturens påverkan på film
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Denna uppsats undersöker om populärkulturen påverkar framställningen av religiösa myter på film. Studien utfördes för att ta reda på vilka likheter och skillnader det finns i filmernas händelseförlopp och hur hjälten gestaltas i filmerna. LÄS MER
2. Tintin i den återförtrollande världen : En kvalitativ studie om Tintin, hans världar och den religionshistoriska samtiden
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskapSammanfattning : .... LÄS MER
3. Populärkultur, religion och coping : En religionspsykologisk analys av Home Box Office (HBO) The Leftovers
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionenSammanfattning : In today’s day and age popular culture is a hot topic. Creators of popular culture or media can use their content to start discussions about important topics. These topics can range from politics and misogyny to the search for happiness and faith. One frequently covered topic is popular culture and religion. LÄS MER
4. Från djävulsdyrkan och kyrkobränder till idoldyrkan och ut ur kyrkan : black metal som väg till religiös livsåskådning
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/ReligionsvetenskapSammanfattning : Det här är en kvalitativ undersökning på hur en del använder black metal som en väg till religiös livsåskådning. Den är baserad på semistrukturerade intervjuer med fem män som är fans eller musiker inom black metal. Syftet är att studera hur dessa människor använder black metal och dess uttryck som en arena för religiös praktik. LÄS MER
5. Hinsides människor i populärkultur : En medieanalys av serien Hemsökt: övernaturliga upplevelser
M1-uppsats, Högskolan i Gävle/ReligionsvetenskapSammanfattning : .... LÄS MER