Sökning: "popularisering"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet popularisering.

  1. 1. She Can Go Where She Will : Representations of Female Bicyclists in Late 19th-Century and Early 20th-Century Literature by H.G. Wells, Arthur Conan Doyle, Dorothy Richardson, Grant Allen, George F. Hall, and Alice Meynell

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Anna Gustafsson; [2024]
    Nyckelord :bicycling women characters; late 19th-century and early 20th-century British and American literature; freedom; emancipation; feminism; gender; the New Woman; cyklande kvinnliga karaktärer; sen 1800-tals- och tidig 1900-talslitteratur från Storbritannien och USA; frihet; frigörelse; feminism; genus; the New Woman;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to investigate how representations of bicycling women in literary works by H.G. Wells, Arthur Conan Doyle, Dorothy Richardson, Grant Allen, George F. Hall, and Alice Meynell express mental and physical freedoms that had previously been denied women due to archaic societal norms. LÄS MER

  2. 2. Frihetens nattväktare : tidningen Nyliberalen, Frihetsfronten och det libertarianska nätverket i Sverige 1983–2000

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för idé- och lärdomshistoria

    Författare :Simon Bäckman; [2023]
    Nyckelord :libertarianism; ideologi; nätverk; 1980-talet; 1990-talet; Sverige; Norden; nyliberalism;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en idéhistorisk undersökning av libertarianismens utveckling i Sverige 1983–2000. Utgångspunkten för undersökningen är en ny forskningsdiskussion som rest frågor om libertarianismens många former i transnationella kontexter, i synnerhet den nordiska, som ett svar på en tidigare amerikaniserad förståelse av ideologins utveckling. LÄS MER

  3. 3. Att vara eller inte vara feminist - Kan femwashing utgöra otillbörlig marknadsföring enligt marknadsföringslagen?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Johanna Hansson; [2023]
    Nyckelord :Femwashing; Femvertising; Marknadsföringslagen; otillbörlig marknadsföring; vilseledande marknadsföring; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Genom den popularisering som skett av feminismen har ett skifte skett i den marknadsföring som riktar sig till kvinnor, främst gällande framställningen av kvinnor i reklam. Dessutom vill många företag idag framställa sig som feminister, antingen för att de faktiskt är det, eller för att de vill utnyttja dess positiva påföljder. LÄS MER

  4. 4. Geologiska besöksmål och geoparker som plattform för popularisering av geovetenskap

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Geologiska institutionen

    Författare :Olga Brotzen; [2022]
    Nyckelord :geoturism; geoparker; geologiska arv; geologisk kunskap; geologiska besöksmål; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : As the number of geoparks and available geological tourist destinations increases there is also a need to understand how these can be used to increase geological knowledge in society. One of the purposes of geoparks is to promote education about sustainable use and protection of both geological heritages and Earth itself. LÄS MER

  5. 5. Ett genis trovärdighet : En retorisk analys av Albert Einsteins vetenskapliga ethos

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Rebecka Göransdotter; [2018]
    Nyckelord :rhetoric of science; rhetoric of inquiry; ethos; prior and secondary ethos; implied auditor; Albert Einstein; special and general theory of relativity; science; theoretical physics; scientific ideal and norms; epistemic virtues; nationalism; anti-Semitism; genre; popular science; popularization; retorik; vetenskapsretorik; ethos; primär och-sekundärethos; föreställd publik; Albert Einstein; allmäna och speciella relativitetsteorin; vetenskap; teoretisk fysik; vetenskapliga ideal; epistemologiska dygder; nationalism; internationalism; antisemitism; genre; populärvetenskap; popularisering;

    Sammanfattning : Albert Einstein published the English translation of Relativity: The Special and General Theory in the midst of two big events in 1920: the confirmation of the two theories of relativity and spacetime in 1919 and the Nobel prize in physics in 1921. The new global celebrity wanted to make the theories intelligible and readable for an international English-speaking audience, an audience that also included antagonistic scientists and even anti-Semites. LÄS MER