Sökning: "porters bransch analys"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden porters bransch analys.

  1. 1. Verktyg och processer vid konkurrentanalyser : En fallstudie på ett företag med teknikkonsulter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Industriell ekonomi

    Författare :Frida Regn; Anton Lindblom; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Introduktion: Bygg- och fastighetsbranschen är under ständig förändring och villverksamma företag inom branschen hänga med och vara konkurrenskraftiga behöver deutföra konkurrentanalyser. Det saknas relevant forskning på vilka olika verktyg ochmetoder som är användbara vid utförandet av konkurrentanalyser inom denna bransch,vilket är det forskningsgap som definierats i studien. LÄS MER

  2. 2. Differentiering : en avgörande faktor? En studie om Blåkläders profilsortiment

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

    Författare :SOFIE BENGTSSON; EBBA HASSELSTRÖM; [2011]
    Nyckelord :profil; produktdifferentiering; sortiment; profile; competitor advantage; product differentiation; assortment; blåkläder; konkurrensfördel;

    Sammanfattning : Problembakgrund: Marknaden för profilkläder består idag av många aktörer, företag medfokus på enbart profilkläder och företag som huvudsakligen fokuserar på yrkeskläder. Detskapas en viss problematik inom profilbranschen som ligger i hur företag väljer att profilerasitt företag. LÄS MER

  3. 3. Konkurrensstrategier - en studie av hushållsnära tjänster

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Anna Kjellberg; Sophie Lundquist; Blerim Kuci; [2009]
    Nyckelord :Hushållsnära tjänster; konkurrensstrategier; småföretagande; konkurrensfördelar; strategier.; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med examensarbetet är att beskriva och pröva befintliga teorier som behandlar konkurrensstrategier samt visa vilka konkurrensföredelar som används inom branschen för att vidare visa småföretagare som verkar inom hushållsnära tjänster vart öppningar finns för att skapa långsiktiga konkurrensfördelar. Författarna ämnar bidraga till forskningen kring hur småföretagare skall bevara en ihållande konkurrenskraft inom branschen. LÄS MER

  4. 4. Scania - En företagsanalys

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Daniela Kjellquist; Maria Leijner; [2008-02-07]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Scania är ett tillverkningsföretag inom nyttofordonsbranschen och det senaste året har vindarna blåst kring Scania. Diskussionerna har rört sig runt huruvida de ska bli uppköpta eller inte av den tyska konkurrenten MAN som verkar inom samma bransch eller om Scania ska köpa upp MAN istället. LÄS MER

  5. 5. En företagsanalys av Electrolux

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Malin Rönnfors; Karim Amin; [2008-01-29]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att analysera Electrolux aktie ur ett aktieägarperspektiv under de senaste åren. Electrolux verkar på en marknad med hård konkurrens där det blir nödvändigt att finna nya sätt att skapa konkurrensfördelar. Enbart konkurrera med produktens tekniska kvalité räcker inte. LÄS MER