Sökning: "porters tre strategier"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden porters tre strategier.

  1. 1. "Tittar du fortfarande?" : En studie om strategisk anpassning för svenska traditionella tv-bolag mot bakgrund av SVOD-tjänsternas inträde på den svenska tv-marknaden.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ernst Furusten; Karl Sundberg; [2020]
    Nyckelord :Generic strategies; Competitive advantage; TV industry; Streaming services; SVOD; Big data; Marknadsstrategier; Konkurrensfördelar; Tv-industri; Streamingtjänster; SVOD; Användardata;

    Sammanfattning : Den teknologiska utvecklingen öppnar möjligheter att utnyttja teknologi för att skapa konkurrensfördelar. Traditionella aktörer ställs inför utmaningar vid anpassning mot ny teknologi. Den här studiens syfte var att undersöka hur teknologisk utveckling har påverkat traditionella aktörers marknadsstrategier. LÄS MER

  2. 2. Den anpassningsbare överlever : Den ökade regleringens effekter på svenska banker.

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Torbjörn Jacobsson; [2015]
    Nyckelord :Bank; Reglering; Konkurrens; Förändring; Byråkratisk; Formalistisk; Skuggbanker; Oligopol; Chefsstil; Processer; Ledarskap;

    Sammanfattning : Författaren undersöker och analyserar den ökade regleringens effekter på svenska banker och risken för ett bankernas myopia. Det görs dels avseende ökad konkurrens mellan banker och med icke-reglerade aktörer, dels avseende regleringens påverkan på processer och ledarskap. LÄS MER

  3. 3. Tjänsteförsäljning företag-till-företag - En studie på bemanningsbranschen

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Karolin Jönsson; Amelie Larsson; [2011]
    Nyckelord :Tjänsteförsäljning; bemanningsföretag; tjänstekvalitet; relationer; flexibilitet.; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Tjänsteförsäljning företag-till-företag – En studie på bemanningsbranschen Seminariedatum: 2011-01-14 Ämne/kurs: FEKP01, Strategi, Examensarbete magisternivå, 15 hp Författare: Karolin Jönsson och Amelie Larsson Handledare: Ola Mattisson Fem nyckelord: Tjänsteförsäljning, bemanningsföretag, tjänstekvalitet, relationer, flexibilitet. Syfte: Syftet med denna uppsats är att skapa en teoretisk referensram för att beskriva och analysera centrala faktorer vid tjänsteförsäljning företag-till-företag. LÄS MER

  4. 4. Vem konkurrerar om din elfaktura? : En studie om konkurrensstrategier mellan elhandelsföretagen.

    Magister-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Joakim Goding; Niklas Nilsson; [2009]
    Nyckelord :elbranschen; elmarknaden; konkurrens på elmarknaden; konkurrensvillkor; avreglering; konkurrensstrategier;

    Sammanfattning : Bakgrunden börjar med att ta upp den svenska elmarknadens historia där Vattenfall har varit den dominerande aktören. Elmarknaden är sedan 1996 avreglerad, vilket innebar att elhandelssidan och produktionssidan är utsatt för konkurrens. Elmarknaden präglas av tre stora elhandelsföretag som har ungefär hälften av marknaden. LÄS MER

  5. 5. Vad har du på din inköpslista? : En analys och utvärdering av samhällsansvarets betydelse inom livsmedelsbranschen

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Joakim Goding; Mona Moussavi; [2009]
    Nyckelord :Livsmedelsbranschen; strategival; samhällsansvar;

    Sammanfattning : Bakgrund: Bakgrunden tar upp att konsumenternas konsumtionsbeteende har förändrats och att det har blivit ett starkare tryck från omgivningen att företagen måste ta sitt samhällsansvar. Sett till den ökade konkurrens inom livsmedelsbranschen kan samhällsansvar vara ett sätt för livsmedelskedjorna att skapa ett mervärde åt sina kunder. LÄS MER