Sökning: "portfolio i förskolan barn intervjuer"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden portfolio i förskolan barn intervjuer.
1. Kvalitetsbegreppets betydelse för en svensk förskola i Thailand
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : SammanfattningSyftet med beskriven studie, var att ta reda på hur en svensk förskola i södra Thailandarbetar med kvalitetsarbete och dennas betydelse för verksamheten. Studiensforskningsfrågor är: Hur dokumenterar man för att säkerställa en bra kvalitet på ensvensk förskola utomlands där barnen deltar under en begränsad tid? Hur arbetarpedagogerna för att kvalitetssäkra barnens lärande?Föreliggande studie är kvalitativ och både intervjuer och observationer har använtssom empiriska redskap. LÄS MER
2. Tre sätt att tänka kring dokumentation : En studie av tre förskolors dokumentationsarbete
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Pedagogiskt arbeteSammanfattning : I detta arbete görs en jämförelse av tre förskolors dokumentationsarbete, förmedling av dokumentationen till barnens föräldrar och huruvida internet används som hjälpmedel för denna förmedling. De tre förskolorna skiljer sig åt i sina pedagogiska utgångspunkter, där den ena är en Reggio Emilia-inspirerad förskola, den andra en montessoriförskola och den tredje arbetar uttalat med portfoliometodik för sitt dokumentationsarbete. LÄS MER
3. "Chris kan inte säga U" : - fem förskollärares utsagor om bedömning i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPISammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka vilka utvecklingsmaterial som används på förskolorna i en mindre kommun i Sverige och om användandet av dem kan leda till att enskilda barn bedöms. Ett annat syfte var att ta del av förskollärares tankar kring begreppet bedömning då vi själva ville ha en ökad förståelse för detta begrepp. LÄS MER
4. "Det är inget fotoalbum vi gör utan det måste finnas en tanke bakom" : en kvalitativ studie om förskollärares arbete kring portfolio i förskolan
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : BakgrundPortfolio används för att synliggöra barns lärande och utveckling för barn, förskollärare och föräldrar. Portfolion är ett hjälpmedel för att kunna följa barns lärandeprocess. Genom samspel med förskolläraren kan barnet genom reflektioner kring portfolion få syn på sitt eget lärande och sin egen utveckling. LÄS MER
5. Portfolio i förskolan - med perspektiv på specialpedagogik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Abstract Marie Widerberg (2010). Portfolio i förskolan med perspektiv på specialpedagogik. (Portfolio in primary school with perspective on special education.) Sektionen för lärarutbildningen, specialpedagog utbildningen 90 hp. LÄS MER