Sökning: "portfolio pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden portfolio pedagogik.

  1. 1. Bedömning i teknik, syns den? : En kvalitativ studie om tekniklärares bedömningspraktik på mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Karin Danielsson; Ebba Pettersson; [2022]
    Nyckelord :Teknikundervisning; Bedömning; E-portfolio; von Wrights determinanter;

    Sammanfattning : Föreliggande studie handlar om hur bedömning synliggörs i teknikundervisningen. För att undersöka detta lyftes frågor om hur läroplanen används, vilken typ av undervisning som bedrivs och olika former av dokumentationsverktyg. LÄS MER

  2. 2. Kompositionen av digitala värdeerbjudanden

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jonas Sjöberg; Frida Valvring; [2018]
    Nyckelord :Service Dominant Logic; value proposition; practices; service innovation; best practices; Tjänsteorienterade perspektivet; digitalt värdeerbjudande; praktiker; tjänsteinnovation; bästa praxis;

    Sammanfattning : Forskare och praktiker är överens om att digital tjänsteinnovation är en absolut nödvändighet för organisatorisk överlevnad. Att tillämpa ett tjänsteperspektiv vid innovationsarbete är emellertid inte någon mindre förändring. Det är ett paradigmskifte där traditionella ideal ersätts med nya. LÄS MER

  3. 3. Digital portfolio i bildämnet : Synliggörande och delaktighet i lärandeprocessen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED); Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Leena Joandi; [2017]
    Nyckelord :Digital portfolio; design for learning; multimodality; art education; learning process; assessment process; formative assessment; Digital portfolio; portfolio; multimodalitet; bilddidaktik; bildpedagogik; portföljarbete; mediering; synliggöra lärande; synliggöra bedömning; zpt; bfl; designteoretiskt perspektiv; lärprocesser; bedömningsprocess; formativ bedömning; dialog; asynkrotiska samtal;

    Sammanfattning : I studien undersöks användningen av digital portfolio i bildämnet och hur den digitala portfolion ingår i att synliggöra lärandeprocessen, samt hur den kan skapa en pågående dialog mellan elev och lärare. Vidare undersöks den digitala portfolions roll i elevers delaktighet i bedömningsprocessen. LÄS MER

  4. 4. Inkluderande engelskundervisning : En fallstudie av Autonomous Learning och Europeisk Språkportfolio som metod för inkludering av elever i svårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Madeleine Karström; [2013]
    Nyckelord :Autonomous Learning; andraspråksinlärning; elever i behov av stöd; engelska; Europeisk Språkportfolio; inkludering; nivågruppering;

    Sammanfattning : Bakgrunden till studien är att forskningen visar att elever i svårigheter utvecklas mest kunskapsmässigt och mår bäst socialt av att inkluderas i klassens undervisning. Trots detta finns det väldigt ofta en önskan att exkludera dessa elever eftersom många lärare inte anser sig klara elever med specialpedagogiska behov inom den ordinarie undervisningens ram. LÄS MER

  5. 5. "Chris kan inte säga U" : - fem förskollärares utsagor om bedömning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Linda Karlsson; Hanna Ekstrand; [2013]
    Nyckelord :Bedömning. utveckling; förskola; utvecklingsmaterial; portfolio. individuell utvecklingsplan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka vilka utvecklingsmaterial som används på förskolorna i en mindre kommun i Sverige och om användandet av dem kan leda till att enskilda barn bedöms. Ett annat syfte var att ta del av förskollärares tankar kring begreppet bedömning då vi själva ville ha en ökad förståelse för detta begrepp. LÄS MER