Sökning: "portfolio undervisningen"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden portfolio undervisningen.

  1. 1. Adaptive Comparative Judgement in Practice : A case study of the formative use of ACJ in a collaborative open-ended design project between Swedish upper primary schools under authentic classroom conditions

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Camilla Björn; Ida Lundin; [2023]
    Nyckelord :Digital Assessment; Adaptive Comparative Judgement; RM Compare; Feedback; Peer Assessment; Formative Assessment; Teaching Material; STEM; Digital bedömning; Adaptiv Komparativ Bedömning; RM Compare; Återkoppling; Kamratbedömning; Formativ bedömning; Undervisningsmaterial; STEM;

    Sammanfattning : Digital assessment has the potential to increase equity in the assessment by facilitating a smother collaboration between teachers. It also allows peer assessment between students from different classes or even schools, which allows the students to view a potentially larger and more varied set of examples of the same assignment. LÄS MER

  2. 2. Bedömning i teknik, syns den? : En kvalitativ studie om tekniklärares bedömningspraktik på mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Karin Danielsson; Ebba Pettersson; [2022]
    Nyckelord :Teknikundervisning; Bedömning; E-portfolio; von Wrights determinanter;

    Sammanfattning : Föreliggande studie handlar om hur bedömning synliggörs i teknikundervisningen. För att undersöka detta lyftes frågor om hur läroplanen används, vilken typ av undervisning som bedrivs och olika former av dokumentationsverktyg. LÄS MER

  3. 3. Co-Creative Learning - using IT to Visualise Progression (CIP) : En studie av former för systematiskt kvalitetsarbete på klassrumsnivå

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för kvalitetsteknik, maskinteknik och matematik

    Författare :Nina Bergdahl; [2016]
    Nyckelord :Systematic quality management; PDCA; teaching quality; progression; learning loops; Co-Creative Learning using IT to Visualise Progression; Formative assessment in the virtual portfolio; Appreciative Leadership; Systematiskt kvalitetsarbete; PDCA; undervisningskvalitet; progression; lärandeloopar; Co-Creative Learning; Formativ bedömning i virtuell portfolio; Appreciative Leadership;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att dels att förstå hur systematiskt kvalitetsarbete kan se ut på klassrumsnivå och dels vad det innebär att tillämpa det utifrån elevperspektiv, och dels att jämföra hur elevernas måluppfyllelse utvecklats i jämförelse med en kontrollgrupp. Resultatet av detta har fört med sig att examensarbetet bidrar med ett föreslag på hur kvalitetsarbete kan ske på klassrumsnivå; här kallat Co Creative Learning - using IT to Visualise Progression (CIP). LÄS MER

  4. 4. ”Musik är ett språk som tillåter mig att kommunicera med själen och hjärtat” - En studie om hur sång kan användas som ett verktyg i SFI-undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Ingela Bryhagen; Cecilia Claesson; [2015]
    Nyckelord :utbildningsvetenskap; musikpedagogik; SFI-undervisning; svenska som andraspråk; sång; educational sciences; music education; Swedish for immigrants; Swedish as a second language; singing; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study examines how singing can be used as a language development method in second language acquisition for immigrants in Sweden. The aim is to investigate whether there are advantages of using singing when teaching pronunciation to second language students, and how students experience education where music is integrated. LÄS MER

  5. 5. Nu kan jag mycket mera : En liten studie i hur delar av Europeisk språkportfolio kan fungera som stöd för formativ bedömning i ämnet engelska, år 4.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Sandra Höög; [2014]
    Nyckelord :Formative assessment; European Language Portfolio; qualitative interviews; mind maps; Formativ bedömning; Europeisk språkportfolio; Språkbiografi; kvalitativa intervjuer; föreställningskartor;

    Sammanfattning : The aim of the study is to show how a selected part of the European Language Portfolio, ELP, can support the assessment process for teachers. All the checklists at level A1 and My Language Goals from the Language Biography, a part of the ELP, are implemented and communicated in teaching in a 4th grade class of students. LÄS MER