Sökning: "posering"

Visar resultat 6 - 10 av 19 uppsatser innehållade ordet posering.

  1. 6. Vadå, är det okej att se olika ut? : En semiotisk bildanalys av två klädföretags samarbeten med influencers i förhållande till kroppspositivism

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Sara Rydén; Josefin Zackrisson; [2020]
    Nyckelord :Body positivism; influencer; Instagram; narrow-mindedness; semiotics; social comparison; the male gaze  ; Kroppspositivism; influencer; Instagram; smalhetsideal; semiotik; social jämförelse; den manliga blicken;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie undersöker porträtteringen av den normativa kvinnokroppen på plattformen Instagram till följd av trenden kroppspositivism. Syftet med vår studie är att genom en semiotisk bildanalys, undersöka huruvida två klädföretag följer trenden kroppspositivism i sina samarbeten med influencers på Instagram. LÄS MER

  2. 7. Det är roligt att ta selfies : En kvantitativ studie om Facebook-användares användande av selfies

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Media- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Linn Andersson; Evelina Utter; [2019]
    Nyckelord :Selfies; användande; posering; sociala plattformar; sociala faktorer;

    Sammanfattning : I denna uppsats ville vi ur ett användarperspektiv se hur selfien används. Syftet blev därmed att undersöka hur Facebook-användare definierar och använder selfies. Vi ville även se om det finns några likheter och/eller skillnader mellan ålder, kön och utbildning. LÄS MER

  3. 8. Kroppsnormer på sociala medier : En kvalitativ studie om tjejers självpresentationer på sociala medier

    Magister-uppsats,

    Författare :Ida Gustafsson; [2019]
    Nyckelord :Sociala medier; kroppsnormer; tjejer; bildpublicering; självpresentation; kamratkulturer; intervjuer;

    Sammanfattning : Sociala medier är en viktig arena för barn och unga i samhället idag då dagens generation unga vanligtvis spenderar mycket tid i den tekniska kontexten. Min uppsats undersöker tjejers (14–18 år) användande av sociala medier (främst Instagram) med utgångspunkt i vad som sker på deras självpresentationer. LÄS MER

  4. 9. GIRL POWER - En postfeministisk visuell bildanalys av Veckorevyns omslag

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Ebba Håkansson; [2018]
    Nyckelord :Visuell analys; Veckorevyn; Genus; postfeminism;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur kvinnor visualiseras och representeras på omslagen av Veckorevyn. Materialet består av 23 omslag av Veckorevyn från perioden 2014 till 2015. Syftet är att analysera kvinnor i mediala sammanhang som subjekt. med fokus på kamerapositioner, poser, passivt eller aktivt kroppsspråk, uttryck och blickar. LÄS MER

  5. 10. För vilka finns kroppspositivismen? : En diskursanalytisk och semiotisk studie av hur kroppsaktivister på Instagram artikulerar kroppspositivism

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Camilla Wallén; [2017]
    Nyckelord :Body positivity; Body activism; Discourse analysis; Semiotic analysis; Kroppspositivism; Kroppsaktivism; Diskursanalys; Semiotisk bildanalys;

    Sammanfattning : Denna studie har genomförts med syfte att undersöka hur kroppsaktivister artikulerar kropp och kroppspositivitet genom bilder och texter på deras Instagramkonton. Studien syftar även till att undersöka om, och i så fall hur, artikulationerna av kroppspositivitet skiljer sig mellan olika kroppsaktivister. LÄS MER