Sökning: "positionssystemet matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden positionssystemet matematik.

  1. 1. Skillnaden mellan små och stora tal : en läromedelsanalys om decimala positionssystemet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Louise Kolbengtsson; [2022]
    Nyckelord :decimalprinciper; matematik; platsvärde; positionsprinciper; representationsform;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra, genom en innehållsanalys, på vilket sätt två olika läromedel erbjuder uppgifter inom det decimala positionssystemet. Läromedelsanalysen genomfördes på elevböcker inom årskurs 1–3, de läromedel som ingick var Livet i Mattelandet grundbok A–F samt Favorit matematik 1A–3B. LÄS MER

  2. 2. Läromedlets påverkan på elevers förståelse för positionssystemet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Therezia Elmgren; Rebecka Olivensjö; [2022]
    Nyckelord :positionssystem; elevdiagnoser; läromedel i matematik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka om användandet av olika läromedel påverkar elevers förståelse för positionssystemet. Vi tog fram en diagnos för elever i årkurs två för att kunna undersöka detta, dessa grupper använde två olika typer av läromedel, ett som är mer elevorienterat (talar genom läraren) och ett som är mera lärarorienterat (talar till läraren) genomförde diagnosen. LÄS MER

  3. 3. Grundläggande Taluppfattning : En litteraturstudie om elevers taluppfattning och undervisning i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Saga Johansson; Bim Svensson; [2020]
    Nyckelord :taluppfattning; matematik; undervisning; förskoleklass och årskurs 1-6;

    Sammanfattning : Taluppfattning innebär att förstå tals betydelse, relation och storlek. Taluppfattning ses som en grundläggande förutsättning för att elever ska kunna tillgodogöra sig matematikundervisningen i skolan. LÄS MER

  4. 4. Elevers utveckling och svårigheter i subtraktion : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Amilia Byström; Sofie Björell; [2020]
    Nyckelord :Matematik; subtraktion; svårigheter; progression;

    Sammanfattning : Av svenska elever är det 12 procent som inte uppnår de grundläggande kunskapskraven inom matematik när det går i årskurs 6. Syftet med den systematiska litteraturstudie är att undersöka om och i så fall vilka svårigheter som finns inom området subtraktion hos elever i mellanstadiet och hur lärare kan ge elever progression i sin kunskapsutveckling av subtraktion utifrån tidigare forskning. LÄS MER

  5. 5. Läsförståelsens betydelse för elevers lärande i matematik : En undersökning av matematiklärares undervisningsstrategier för elever med dyslexidiagnos

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Lina Andersson; [2020]
    Nyckelord :Dyslexidiagnos; matematik; lärares erfarenheter; svårigheter; socialsemiotiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har visat att elever med dyslexidiagnos har fler svårigheter än att bara lässvårigheter, de har även matematiska svårigheter som exempelvis textuppgifter eller förståelsen för positionssystemet som drabbar deras inlärning av de matematiska förmågorna. Kombinationen av lässvårigheter och matematiska textuppgifter skapar bekymmer för dyslektiker som först har svårt att avkoda texter och sedan förväntas klara av att återberätta vad texten handlar om samt inta förståelse. LÄS MER