Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Femteklasselevers svårigheter med tal i decimalform

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Aida Shaban; [2023]
    Nyckelord :Decimaltal; rationella tal; positionssystemet; tallinje; tal i bråkform; tal i procentform;

    Sammanfattning : Vetenskapliga studier visar att tal i decimalform är ett av dem mest komplicerade matematikområdena som båda elever och lerare upplever. Forskare hävdar att dessa felaktiga uppfattningar påverkar elever fram till gymnasienivån eller till och med högskolenivån. LÄS MER

  2. 2. Språkstödjande aspekter i matematikundervisningen : lärares beskrivningar och lärarhandledningars potential

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Malin Marklund; Nina Jansson; [2023]
    Nyckelord :lärarhandledningars potential; matematikundervisning; språkstödjande aspekter;

    Sammanfattning : Utgångspunkterna till denna studie är alla individers rätt till utbildning och det faktum att många elever, exempelvis de i språklig sårbarhet, möter hinder i sin matematikutveckling. Detta ledde till studiens syfte att undersöka hur åtta lärare beskriver att de arbetar med språkstödjande aspekter i undervisning om positionssystemet för att göra den tillgänglig för elever i språklig sårbarhet. LÄS MER

  3. 3. Lång division — en lång väg till förståelse : En litteraturstudie om elevers svårigheter med divisionsalgoritmer samt vilka undervisningsstrategier lärare kan använda för att hantera svårigheterna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Stina Horn; [2022]
    Nyckelord :Matematikundervisning; undervisningsstrategier; division; algoritmer;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie syftar till att undersöka undervisningen av divisionsalgoritmer för att redogöra för vilka svårigheter elever har med användningen av divisionsalgoritmer samt vilka strategier lärare kan tillämpa för att hantera dessa svårigheter. Vetenskapliga artiklar som besvarar dessa frågeställningar söktes fram genom databaserna Scopus och ERIC och valdes sedan ut baserat på förutbestämda urvalskriterier. LÄS MER

  4. 4. Skillnaden mellan små och stora tal : en läromedelsanalys om decimala positionssystemet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Louise Kolbengtsson; [2022]
    Nyckelord :decimalprinciper; matematik; platsvärde; positionsprinciper; representationsform;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra, genom en innehållsanalys, på vilket sätt två olika läromedel erbjuder uppgifter inom det decimala positionssystemet. Läromedelsanalysen genomfördes på elevböcker inom årskurs 1–3, de läromedel som ingick var Livet i Mattelandet grundbok A–F samt Favorit matematik 1A–3B. LÄS MER

  5. 5. Läromedlets påverkan på elevers förståelse för positionssystemet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Therezia Elmgren; Rebecka Olivensjö; [2022]
    Nyckelord :positionssystem; elevdiagnoser; läromedel i matematik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka om användandet av olika läromedel påverkar elevers förståelse för positionssystemet. Vi tog fram en diagnos för elever i årkurs två för att kunna undersöka detta, dessa grupper använde två olika typer av läromedel, ett som är mer elevorienterat (talar genom läraren) och ett som är mera lärarorienterat (talar till läraren) genomförde diagnosen. LÄS MER