Sökning: "positionssystemet"

Visar resultat 16 - 20 av 44 uppsatser innehållade ordet positionssystemet.

  1. 16. L.O.S.T Positioning : Line Of Sight Technologies Positioning ofRoboRally Robots

    Kandidat-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

    Författare :Niclas Bassili; Erik Blomqvist; [2018]
    Nyckelord :Mechatronics; Ultrasound; Positioning System; Time of Flight; Arduino; Mekatronik; Ultraljud; Positioneringssystem; Avståndsmätning; Arduino;

    Sammanfattning : RoboRally is a board game where the goal is to drive a smallrobot from a start position to a goal across a dynamic boardwith different types of obstacles. The robots in this gamearen’t real robots, they are small plastic figures which aremoved by hand during the game. Our vision is to researcha solution for implementing the game with real robots. LÄS MER

  2. 17. Problemlösning inom addition och subtraktion : En studie om användandet av laborativt material i åk 3 

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Charlotte Cronsioe; Isabelle Wirzén; [2017]
    Nyckelord :matematik; problemlösning; addition; subtraktion; laborativt material; resonemangsförmåga; variationsteorin; positionssystemet; beräkningsstrategier;

    Sammanfattning : Målet med arbetet är att få förståelse för hur elever och lärare resonerar om och arbetar med problemlösning inom addition och subtraktion med hjälp av laborativa material. Undersökningen genomfördes i två stycken klasser i årskurs 3 med 43 elever och 3 lärare. LÄS MER

  3. 18. Multibas i matematikundervisningen : En empirisk undersökning ur ett elevperspektiv om det laborativa materialet multibas i matematikundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Frida Larsson; Matilda Svensson; [2017]
    Nyckelord :matematik; undervisning; laborativt material; representationsformer; inlärning; elevers lärande; multibas; positionssystemet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka på vilka grunder elever använder det laborativa materialet multibas i matematikundervisningen. Studien fokuserar på området positionssystemet och analyserar vilka tänkbara orsaker det finns till att eleverna väljer att använda eller inte använda multibas. LÄS MER

  4. 19. Utmaningar inom taluppfattning : En kvalitativ studie om taluppfattning ur ett elevperspektiv. 

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Emmie Johansson; Fanny Grundal; [2016]
    Nyckelord :taluppfattning; matematik; elever; SUM;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka taluppfattning ur ett elevperspektiv, för att få reda på vilka uppgifter som är utmanande, vilka räknestrategier eleverna använder, samt hur de värderar svårighetsgraden på olika uppgifter inom taluppfattning. Studien utgår från en kvalitativ metod där semistrukturerade intervjuer användes för datainsamling. LÄS MER

  5. 20. Positionssystemet : Elevers möjligheter att förstå positionssystemet i årskurs 6

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Matematikdidaktik

    Författare :Sofie Engström; [2016]
    Nyckelord :positional system; variation theory; critical aspects; pattern of variation; Positionssystemet; variationsteorin; kritiska aspekter; variationsmönster;

    Sammanfattning : Swedish students are showing a continuous deterioration of knowledge about the concept of mathematical place-value and by looking at a closer analysis, made by the TIMSS, it was made even more visible that the concept of place-value, which is associated with our positional system, is very central to students' understanding of the number concept. The PISA - report further demonstrates that it is possible to discern the deteriorating knowledge of students' perceptions of digits’ place-values in calculations of standard algorithms. LÄS MER